— Foretar vi en storstilt veiutbygging uten å gjøre noe med jernbanen, vil det utfordre Sørlandsbanens eksistensgrunnlag, forteller salgs- og markedsansvarlig for Sørlandsbanen, Dag Brekkan, til Fædrelandsvennen.

Tirsdag ble det holdt pressekonferanser over hele landet, der regjeringen opplyste at detinnen 20 år skal bygges veier for 130 milliarder kroner. Med sterkt redusert kjøretid fra Kristiansand til Oslo og Stavanger, vil jernbanen merke enda sterkere konkurranse fra veinettet.

Brekkan er imidlertid rask med å tilføye at statsråden i fjor initierte en såkalt konsekvensutredning for sammenkobling av Vestfoldsbanen og Sørlandsbanen som skal stå ferdig i 2016. — Jeg håper vi får en beslutning om sammenkobling da, og at jernbanen kan bygges ut samtidig med veiprosjektene, forteller Brekkan.

- Kjørevei fra 1938

Sørlandsbanen mellom Kristiansand og Oslo er ifølge Brekkan den mest konkurranseutsatte regiontogstrekningen til NSB grunnet den tøffe konkurransen med fly, buss og bil mellom de to byene.

Dag Brekkan. Foto: Torstein Øen

— Denne delen av Sørlandsbanen går i hovedsak på en kjørevei fra 1938. Jeg skulle likt og sett den politikeren som ville godta å kjøre på en europavei fra 1938, sier Brekkan for å understreke nødvendigheten av en oppgradering.Han håper en eventuell sammenkobling vil stå ferdig mellom 2025 og 2030. ## - Sterk trafikkvekst

I byggeperioden til de nye veistrekningene tror han imidlertid NSB vil oppleve sterk trafikkvekst.

— Vi forventer en dramatisk økning i trafikken til veiene står ferdig, da reisende vil unngå køer og omkjøring.

Mellom Kristiansand og Stavanger er det pr i dag mest konkurranse fra bil.

Tøffere konkurranse i vest

Med en forventet kjøretid på to timer, når firefelts motorvei mellom de to byene står ferdig, vil konkurransen her bli tøffere.

— Nå kjører vi ned mot to og en halv time, avhengig av om vi må vente på lokaltog på Jærbanen. Dersom det planlagte dobbeltsporet mellom Sandnes og Nærbø realiseres, vil vi også kunne øke kapasiteten her, sier Brekkan.

— Ellers ser jeg på det som positivt for landsdelen at det nå er ting på gang både på vei, bane og luftfart. Samlet sett vil det gi positive ringvirkninger for både arbeidsmarked og boligmarked.