Kai Erland (f.v.) på toppen av det gamle festningsverket fra 1916, et av krigsminnene i Rosselandsområdet, som han frykter vil bli ødelagt av broplanene til Statens vegvesen. Nils Magne Håkegård og Øyvind og Elin Rosseland deler bekymringen for hva som skjer med det unike kultur- og naturmiljøet hvis broa kommer. Foto: Torstein Øen
Lokalhistoriker Trygve Dahl og turgåer Dagfinn Lassen ved porten inn til naturområdet ved Rossevann. - Dette er det fineste naturområdet vi har i kommunen, full av uberørt natur. Tenk deg støyen og forurensingen hvis veien blir lagt i åpen bro her, sier de to. Foto: Torstein Øen
Trygve Dahl i døra inn til den ene bunkersen. Denne spesielle typen, med panserflate i fronten, finnes det kun tre eksemplarer av i Norge, to av dem ligger her ved Rossevann. Foto: Torstein Øen
Songdalen kommune har lenge syslet med planer om å merke og ruste opp området rundt den gamle festningen og bunkersene, og bevilget en halv million kroner til prosjektet i 2008. Siden ble pengene trukket tilbake på grunn av trang kommuneøkonomi. Foto: Torstein Øen
Støy, forurensing og frykt for at krigsminner og natur blir ødelagt. Det er de viktigste argumentene mot å legge passeringen ved Rossevatn i åpen bro. -Vi må ha vei, men en tunell er en mye bedre løsning, mener Nils Magne Håkegård, Kar Erland, Trygve Dahl og Dagfinn Lassen. Foto: Torstein Øen
Trygve Dahl er lokalhistoriker, og opptatt av å ta vare på synlige kulturminner. - De er viktige for historieforståelsen, og vil ikke bli mindre sentrale fremover. Snart er alle tidsvitnene døde. Foto: Torstein Øen
Trygve Dahl, Kai Erland og Nils Magne Håkegård ved porten inn til det som regnes som bygdas indrefilet; uberørt natur og trolsk stemning. Her går også forbindelser til skogene i Søgne og Vågsbygd. Foto: Torstein Øen
Kai Erland, kulturkonsulent ved Stiftelsen Arkivet, sier viktige verdier står på spill, og mener Statens vegvesen må vektlegge andre argumenter enn de rent økonomiske. Foto: Torstein Øen

— Vei må vi ha, og vi bestrider ikke trasévalget. Men det er fullt mulig å gjøre dette på en annen måte, og bevare områdets kvaliteter, sier Nils Magne Håkegård fra Songdalen.

Sammen med en håndfull kampfeller viser han vei inn i kommunens indrefilet; det uberørte naturområdet i Rosselandsdalen, med inngang noen få minutters gange fra gamleveien til Søgne (fylkesvei 114).

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

Uberørt natur

Kai Erland, kulturkonsulent ved Stiftelsen Arkivet, sier viktige verdier står på spill, og mener Statens vegvesen må vektlegge andre argumenter enn de rent økonomiske. Foto: Torstein Øen

Her vil Statens Vegvesen legge den nye E39-passeringen i åpen bru og ikke som tidligere planlagt; under bekken i en løsmassetunell. Det kommer fram i høringsutkastet for framtidig trasé for den ytre ringveien gjennom Kristiansand og Songdalen på strekningen fra Vige til Volleberg. Fristen for innspill er 12. september.— De negative konsekvensene av å velge bro over området i stedet for tunell, er store. Broa vil krysse rett over et uberørt naturområde med en helt unik samling minner fra to verdenskriger. Dette er også en viktig viltkorridor mellom Vågsbygd og Søgne. I tillegg kommer forurensing og støy som følge av en åpen løsning, sier Håkegård.

Den profilerte songdølen Kai Erland, kulturkonsulent ved Stiftelsen Arkivet, sier viktige verdier er i spill.

— Om to år er det 100 år siden festningsverket fra første verdenskrig ble bygd, som det eneste i landsdelen. Og i en kartlegging av samtlige tyske anlegg langs hele Sørlandskysten, regnes bunkersanlegget her som det nest viktigste, etter kanonene på Møvig, sier Erland.

Les også:

— Unike nasjonalt

Trygve Dahl i døra inn til den ene bunkersen. Denne spesielle typen, med panserflate i fronten, finnes det kun tre eksemplarer av i Norge, to av dem ligger her ved Rossevann. Foto: Torstein Øen

Under både første og andre verdenskrig spilte Greipstad i dagens Songdalen en viktig rolle i landforsvaret av Kristiansand. Lokalhistoriker Trygve Dahl har kartlagt samtlige tyske minner i Greipstad fra andre verdenskrig.— Bunkerne ved Rossevannet er unike i nasjonal sammenheng. På landsbasis er det tre av dem, to her ved Rossevannet, påpeker han.

Statens Vegvesen har et annet syn på saken. Følende utdrag er hentet fra forslaget til planprogram: «Bunkersen har ingen spesielle kvaliteter, og det finnes tilsvarende spor fra 2. verdenskrig mange steder.

Rossevanns festning ligger i området. Det er en betongskanse bygd i forbindelse med nøytralitetsvernet under 1. verdenskrig. Verdien av kulturmiljøet vurderes som liten.«

Les også:

— Spennende og viktig

Dette blir på det sterkeste tilbakevist av Endre Wrånes, konservator og militærhistoriker ved Vest-Agder-museet. - Både byggene i seg selv, og muligheten til å formidle historien i fremtiden, gjør stedet spennende - og viktig, sier Wrånes.

Det må være mulig å finne en løsning som ikke ødelegger disse.

Han reagerer på Statens Vegvesens vurdering av minnesmerkene som lite verdifulle.

— Dette er de mest omfattende og intakte landforsvarsverkene som fortsatt eksisterer rundt Kristiansand. Bunkerne er av en sjelden type som det kun finnes ti kjente av på verdensbasis. Det må være mulig å finne en løsning som ikke ødelegger disse, fremholder Wrånes.

— Det eneste ordet Vegvesenet bruker, er økonomi. Det må gå an å heve blikket litt, mener Håkegård.

Les også:

— Tunnel er mulig, men komplisert

Håkon Lohne i Statens vegvesen sier de ønsker å utrede mulighetene både for bro og tunnel ved Rossevannet.

Songdalen kommune har lenge syslet med planer om å merke og ruste opp området rundt den gamle festningen og bunkersene, og bevilget en halv million kroner til prosjektet i 2008. Siden ble pengene trukket tilbake på grunn av trang kommuneøkonomi. Foto: Torstein Øen

— Det er mulig å bygge tunnel under bekken, men det vil være komplisert, sier planleggingsleder Håkon Lohne i Statens vegvesen region Sør.

— Vi mener også det er nødvendig å ha lange dagsoner i dette området for å få til et fullverdig kryss på Breimyr. Det vil igjen vanskeliggjøre tunell under bekken, sier Lohne.

Samtidig erkjenner han at det er mange gode argumenter imot broa som vegvesenet selv går inn for i planforslaget.

— Ja, vi ser de utfordringene og ulempene det medfører. Både friluftsinteresser, drikkevannsressurser, fiske og lokal krigshistorie er momenter mot bro, sier Lohne, og understreker at dette vil bli utredet.

— Derfor har vi sagt at vi ønsker å utrede både tunell og bro. Vi er i en tidlig fase, og vi er åpne for innspill og innvendinger, framholder han.