— Å stå opp til noe er utrolig viktig. Gjør noe nyttig, sier 51-årige Anita Fuglaas.

Hun er delvis lam på venstre side, men arbeidsplassen på attføringsbedriften Mindus i Mandal er tilrettelagt. Hun er sveiser, og har alt hun trenger i umiddelbar nærhet.

Mindus er en av åtte attføringsbedrifter i Agder, og bedriften har 150 personer som jobber med tilrettelagt arbeid. Mange klarer å komme ut i ordinært arbeid, mens andre jobber der fast.

Fuglaas håper nå å komme ut i det ordinære arbeidslivet igjen, slik hun var før mc-ulykken, som skjedde i juli 1987. Da krasjet hun inn i en traktor og ble alvorlig skadet.

Flere får hjelp

Landets attføringsbedrifter formidlet i fjor omlag 6000 personer til ordinære jobber. Det er tusen flere enn året før.

Det har skjedd en integreringsrevolusjon i næringslivet.

— Det var rekord, og trenden fortsetter i år. Det har skjedd en integreringsrevolusjon i næringslivet, sier direktør Johan-Martin Leikvoll i Attføringsbedriftene i NHO.

Det er mange år siden attføringsbedriftene var et rent oppbevaringssted for mennesker som ellers ikke kom seg inn i det vanlige arbeidsmarkedet.

- Den viktigste funksjon til disse bedriftene er å finne ordinære jobber til dem de har innenfor dørene, sier Leikvoll.

Nær halvparten får nå ordinær jobb via en attføringsbedrift og de hjelpetiltakene bedriften har.

Følg FVN Mandal på Facebook

Positive

— Det er flere grunner til at vi nå klarer å få personer fra attføringsbedriftene ut i jobb. En viktig grunn er selvsagt at næringslivet stadig blir mer positive til å ta i mot personer som har utfordringer, sier Leikvoll.

Attføringsbedriften Mindus har 150 personer som jobber med tilrettelagt arbeid. Mange klarer å komme ut i ordinært arbeid, mens andre jobber her fast. Foto: Jarle R. Martinsen

Samtidig peker han på at bedriftene stiller krav om at de skal følges videre opp. — Det kan oppstå utfordringer for personer som kommer fra attføringsbedriftene som man trenger hjelp til, sier han.

Han sier at det også brukes kreativitet for å få folk på attføring i jobb. Da trekker han fram Sørlandet som et eksempel.

— Her har attføringsbedriftene Varodd og Mindus sammen etablert et kontor i Sørlandsparken hvor det finnes flere tusen arbeidsplasser. Her er mange jobber som er i målgruppen for dem på attføring, sier Leikvoll.

Les også:

Sveiser i Nordsjøen

Det freser rundt Anita Fuglaas. Hun er i gang med dagens sveiseoppdrag, det er å lage materialer til byggeindustrien. Hun var sveiser i Nordsjøen da ulykken skjedde.

Det viktige er at det ikke bare lages individuelle opplegg for arbeidstakeren, men også lages individuelle opplegg for arbeidsplassen.

I mange år kunne hun ikke jobbe, før hun gjennom Nav fikk sjansen hos en bedrift i Marnardal. Siden ble hun en del av gjengen på Mindus.

— Ettersom jeg er delvis lam ser jeg at det ikke er lett å komme ut i ordinær jobb. Jeg trenger også tid til fysikalsk behandling og ekstra hvile gjennom arbeidsdagen, forteller Fuglaas.

Men hun er innstilt på å klare det om en bedrift er villig til å prøve. Det finnes flere ordninger gjennom Mindus og Nav på å tilrettelegge arbeidssituasjonen.

Slik omtalte Fædrelandsvennens ulykken til Anita Fuglaas i juli 1987.

— Det viktige er at det ikke bare lages individuelle opplegg for arbeidstakeren, men også lages individuelle opplegg for arbeidsplassen. På den måten blir det en match, sier Leikvoll.

Vil fjerne monopol

I år bruker Nav 3,8 milliarder kroner på skjermede bedrifter i Norge. I vår varslet arbeids- og sosialminister Robert Eriksson (Frp) at han ikke lenger ville at atføringsbedriftene skal ha monopol på å disse tiltakene. - Jeg vil at en større andel av tjenestene skal settes ut på anbud så flere kan tilby innovative løsninger, sa Eriksson til Adresseavisen.

Les også:

Dette har møtt mye motstand, blant annet viste en undersøkelse fra NHO at 52 prosent av landets ordførere har svart at de er «ganske» eller «svært» negative til at Nav skal kunne bruke anbud for tiltak rettet mot personer med nedsatt arbeidsevne.

Regiondirektør i NHO Agder Siri Mathiesen mener likevel at mer konkurranse vil være sunt.

— Det er skjerpende for attføringsbedriftene og vi får mer for pengene. Men det er viktig at dette ikke gjøres for kjapt. Det skal stilles krav til den kompetansen bedriftene har for å ta seg av denne gruppen av mennesker, sier hun.