KRISTIANSAND: — Jeg kan ikke si noe. Men du kan ta bilde av båten. Det er en fin båt!

Slik svarte en av de 22 ansatte på yachten Cloudbreak da Fædrelandsvennen pratet med han i havna tidlig fredag morgen. Ikke engang navnet sitt, hvor yachten kom fra eller hvor de skulle kunne han fortelle.

- Vi drar snart. Vi drar i løpet av dagen, var det eneste mannen sa klokken 07.00.

Én time senere la yachten ut på ferden videre, som trolig går mot Middelhavet.

Slik ser inngangspartiet på luksusyachten Cloudbreak ut. Foto: Kjetil Nygaard

Helikopter

For det er litt av en båt som overnattet i havna. Den 238 fot (72,5 m) lange yachten kom torsdag ettermiddag for å fylle drivstoff. På helikopterplattformen sto et innepakket helikopter uten rotorblader, noe som tydet på at yachten var helt ny. Og det er den.

— Den er nettopp bygget, og kom hit for å fylle drivstoff. Den har fylt 100.000 liter diesel i tillegg til jetfuel, så de legger igjen mye penger i næringslivet i Kristiansand, sier assisterende havnedirektør Thomas Granfeldt til Fædrelandsvennen.

På helikoterdekket står et innepakket helikopter uten rotorblader. Er det også helt nytt? Foto: Kjetil Nygaard

Luksusyachten ble bygget av skipsverftet Abeking & Rasmussen i Lemwerder, like utenfor Bremen i Tyskland. Den har plass til tolv gjester, altså snaut halvparten så mange som antall ansatte på den. Ifølge YachtCharterFleet kan du leie den for sju millioner kroner i uka.

Riking på tur

— Er det en riking som eier den?

- Vi ønsker ikke å informere om hvem som er eier. Det er ikke vår jobb, forteller Granfeldt.

Han sier at alle skip betaler det samme for å ligge i havna, enten det er en luksusyacht med rikinger om bord eller et arbeidsledig oljeskip.

— De betaler noen tusenlapper. Det er billig å anløpe Kristiansand havn, sier han.

Dette bildet lyver litt. Superspeed er faktisk nesten tre ganger så lang som luksusyachten. Men så har den plass til 160 ganger så mange passasjerer, da. Foto: Kjetil Nygaard