- Dette er litt vanskelig. Vi har stor sympati for våre venner på Hamresanden som går langs vannet og mater fuglene. Det er jo for å være snille de gjør det, men vi håper likevel de slutter med det, sier lufthavnsjef Arne Johan Johnsen ved Kristiansand Lufthavn Kjevik.

Flyplassjef Arne Johan Johnsen sier folk mater svanene av god vilje, men håper at de slutter med det nå.  Arkivfoto: Thomas Hegna

De er nemlig bekymret for at svanene skal kollidere med et fly på vei til eller fra flyplassen.

- I verst tenkelige scenario kan det forårsake en ulykke, sier Johnsen.

I verst tenkelige scenario kan det forårsake en ulykke

Koloni

Ved utløpet av Topdalselva, like ved siden av flyplassen, har det etablert seg en koloni av svaner. Onsdag kunne vi telle opp mot 40 svaner i vannet og på isen.

Fugle— og viltansvarlig hos Avinor på Kjevik, Jan Terje Solheim, talte i sommer 70 på det meste.

- Tallet på svaner har økt jevnt og trutt de siste årene, både her og andre steder i skjærgården. Folk er glad for det, og jeg skjønner at de mater dem. Men for oss blir det et stort problem. Når de blir matet blir de flere. Derfor ønsker vi at folk slutter med matingen, sier Solheim.

Flere kollisjoner

Han forteller at svanene ofte trekker opp mot flyplassen. De flyr langs rullebanen og setter seg like ved.

Se video med skremmeskudd:

- Vi kan ikke ha de her oppe, sier han.

I 2015 rapporterte norske flyplasser om 556 såkalt birdstrikes — eller fuglekollisjoner på norsk. Tallet øker hvert år. 41 av kollisjonene skjedde ved Kjevik. Kun Flesland, Sola og Gardermoen har flere.

I forhold til antall flyvninger er det ifølge Luftfartstilsynet kun flyplassen på Karmøy som har flere birdstrikes.

Hudson-ulykke

- Har det vært ulykker på Kjevik?

- Nei. Vi har hatt flere kollisjoner med måker, men heldigvis ikke med svaner. Det kunne blitt katastrofalt, sier Solheim.

Han minner om Hudson-ulykken i 2009 da et fly styrtet i New York etter å ha truffet en flokk med gjess.

- Svaner er enda større, sier han.

Det er etablert en koloni av svaner ved munningen til Topdalselva.  Foto: Roald Ankersen

Solheim opplyser at de gjør en rekke tiltak for å forhindre fugleulykker. De kjører bil ved siden av rullebanen for å skremme vekk fuglene. De fyrer av knallskudd og har dragefalker.

Det kunne blitt katastrofalt

- Skyter dere fugler?

- Vi har tillatelse til å skyte fugler hvis vi må, men vi skyter ikke svanene. Det er ikke aktuelt å skyte ned stammen, men vi håper de forsvinner etter hvert, sier Solheim.

Problemer etter fuglekrasj:

Ikke tenkt på det

Da Fædrelandsvennen var på Hamresanden, så vi flere som hadde tatt med mat til svanene og endene ved elvemunningen. En av dem var Kamal El-Faraj. Svanene kom raskt bort til ham, og var tydelig vant til mennesker.

- Jeg synes det er hyggelig å gjøre det av og til, men jeg er ikke her så ofte, sier han. El-Faraj sier han ikke har tenkt på at det kan være farlig for flyene.

- De flyr jo ikke så høyt eller langt. De er stort sett her ved vannet, sier han.

Området ved elva er et våtmarksområde og bærer navnet Fugløyna.

- Kanskje ikke så rart at det er en del fugler der, lufthavnsjef Johnsen?

- Flyplassen var her i over 80 år før min tid, så jeg er ikke den rette til å svare for det. Men vi ønsker å leve i fordragelighet med våre naboer, sier lufthavnsjefen.

Kamal El-Faraj mater svanene ved Kjevik. Han sier at han ikke har tenkt det kan være farlig for flyene.  Foto: Roald Ankersen