KRISTIANSAND: — Hele E 39 er en ulykkesstrekning, og den er prioritert, sa Erna Solberg da hun fredag møtte lokalpolitikere fra Agder for å snakke om vei.

Samtidig la hun ikke skjul på at en statsministerkandidat må prioritere:

— Jeg har jo mange slike runder forskjellige steder i landet. Det som er utfordringen, er at summen blir veldig stor, sa Erna Solberg.

Da hadde hun allerede fått presentert tydelig tale fra veivesenet om hva enkelte valgløfter i Agder kan koste:

• Møtefri E 39 Søgne – Ålgård: 18 milliarder.

•Firefelts E 39 Søgne – Ålgård: 30 milliarder

Og det er det siste lokale Høyrefolk gjerne vil gjøre til ett av årets store valgløfter.

Presset på

Fra sine partifeller fikk Erna Solberg tydelig beskjed om at det ikke er godt nok at deler av E 39 mellom Søgne – Stavanger blir tofelts. Ordfører i Lindesnes, Janne Fardal Kristoffersen, mente at en skikkelig vei må til for å få bedre levekår.

— Det er mange som har store levekårsutfordringer i landsdelen. I min kommune har jeg ikke nok arbeidsplasser til mine innbyggere, men må sende dem til kommunene rundt. Når veien er så krøkkete som de er nå, orker de ikke å sitte i kø, sa Kristoffersen.

Regionveisjef Kjell Inge Davik sa klart ifra at han ikke kunne planlegge noen firefelts vei hele veien til Rogaland, siden trafikken er for liten. Og det vil den være også i årene framover.

Erna Solberg sier til Fædrelandsvennen at Høyre vil senke kravene for hvor mye trafikk det skal være før det kan bygges firefelts.

— Om det vil bety firefelts vei helt opp til Ålgård, kan ikke jeg si over bordet. Det mest realistiske er firefelts E 39 mellom Mandal – Lyngdal. Så får vi se hva det vil utløse av trafikkvekst framover, sier Erna Solberg.

Som minner om at når en veistrekning blir utbedret, fører det til trafikkvekst også på andre deler av strekningen.

Utfordrende

Vest-Agder Høyres stortingskandidat, Ingunn Foss, var blant dem som gjerne skulle ha fått litt flere løfter fra Erna Solberg.

— Det er litt både og. Men signalene går jo på å planlegge vei langsiktig, og det er positivt, sier Ingunn Foss.

- Men dere skal ut i valgkamp med Frp som lover firefelts på ti år?

— Det er selvsagt en utfordring. Men vi er mange som jobber for å få planlagt en firefelts vei, så jeg har god tro på å få til det. I tillegg er dette noe vi i regionen står samlet om, sier Ingunn Foss som også er ordfører i Lyngdal.

Janne Fardal Kristoffersen sier at hun forstår at Erna Solberg er tilbakeholden med å gi klare løfter.

— Høyre har sagt at vi vil ha firefelts vei mellom Kristiansand - Stavanger, og det vil vi selvsagt ha på plass så fort som mulig. Ingen kan love når den står klar, så vår jobb blir bare å presse på, sier hun.

Frp overbyr

Frps finanspolitiske talsmann, Ketil Solvik-Olsen, var nylig i landsdelen der han fortalte om deres løsning for firefelts E 39: Tilføre oljepenger til et utbyggingsselskap som skal bygge vei som er samfunnsøkonomisk lønnsomt. I stedet for å ta investeringene over statsbudsjettet.

Det vil ikke Høyre gå med på.

— Pengene må uansett komme fra et sted. Prosjektene må finansieres til slutt, og de må være tilpasset bæreevnen i norsk økonomi, sier Erna Solberg.

Hun ble ikke bare utfordret av sine egne, også på Fædrelandsvennens nettmøte, var E 39 det flest spurte om.

— E 39 er et prosjekt som ikke bare går til Stavanger. Den skal helt til Trondheim. Det vil ta tid og akkurat tidsramme har vi ikke klart. Etter møtet i dag, er det uansett klart at E 39 mellom Kristiansand - Lyngdal må prioriteres.

Ferjefritt

Men enkelte er redde for at prosjektene i sør vil bli nedprioritert til fordel for ferjefrie forbindelser på Vestlandet. Fylkesordfører Terje Damman minte om at prosjektene på Sørlandet ikke måtte glemmes.

— Hva vil du prioritere først?

— Min prioritet er de prosjektene som har en samfunnsøkonomisk effekt. Det vil si tiltak rundt de største byene og de som skaper større regionene. Det vil ha en stor effekt på for eksempel pendling, sier Erna Solberg.

Hun legger til at mange av de ferjefrie prosjektene på Vestlandet også har en stor grad av selvfinansiering.