— Det hadde vært fint å få en plass før sommeren, men vi har skjønt at det kan bli vanskelig. Da vi flyttet til Lillesand fikk vi høre at vi måtte regne med å vente i rundt 30 år, sier Terje Arntsen (30) og ler.

Han og samboeren Sarah Ajer Bergsagel (29) er blant de over 500 som nå venter på båtplass i Lillesand.

— Båten sto lenge i hagen, men nå står den i opplag i en lagerhall i Froland, sier Arntsen.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

Tre plasser ledige i året

I Lillesands 11 kommunale havner er det totalt 520 båtplasser. I snitt blir tre av disse plassene ledige hvert år.

— I år har vi faktisk fire oppsigelser. Disse plassene blir først tilbudt de som har en plass, men som ønsker å bytte. Dersom ingen vil bytte, blir plassene lagt ut på «det åpne markedet», sier Kjersti Tøien i Lillesand kommune.

Sarah Ajer Bergsagel (29) og Terje Arntsen (30) flyttet til Lillesand for noen år siden. Paret søkte om en kommunal båtplass i fjor, men må ut på det private markedet dersom de skal sikre seg en plass innen rimelig tid. Her er samboerne avbildet i båthavna på Kokkenes, hvor det koster 30.000 i depositum per lengemeter. Foto: Erlend Olsbu

Prisene varierer etter antall lengdemeter. For tre meter flytebrygge må du ut med 4110 kroner. I den nye båthavna på Kokkenes må du i tillegg betale 30.000 per lengdemeter i depositum.

— Vi er ikke villig til å betale hva som helst, så prisen er jo også med i beregningen, sier samboerparet fra Kristiansand.

Vil ha flere plasser

Ordfører Arne Thomassen (H) er ikke fornøyd med at så mange venter på plass.

Da vi flyttet til Lillesand fikk vi høre at vi måtte regne med å vente i rundt 30 år.

— Vi har de siste årene bygget ut kapasiteten med 200 plasser, men ville gjerne hatt enda flere. Det skal vi jobbe for videre, sier Thomassen.

Thomassen opplyser at kommunen har godkjent en reguleringsplan som vil gi 1000 nye båtplasser. Kommunen har også mange private plasser i tillegg til de 520 kommunale.

Han mener det er en kommunal oppgave å legge til rette for utbygging.

— Det er viktig å ha båtplasser, men tilhører ikke kommunens kjerneoppgaver, sier Thomassen.

Lindesnes selger ut

I Kristiansand er det langt større muligheter, dersom du kan leve med en plass utenfor bykjernen.

— Vi har fire soner. I sentrum er det over 800 på venteliste og ganske lang ventetid. Men i de andre sonene kan du omtrent få en plass på dagen, hvis du har en båt av normal størrelse, sier Per Christian Nygård i Kristiansand eiendom.

Lindesnes har for øyeblikket tre kommunale havner hvor det er totalt 317 plasser. 218 av disse har blitt vedtatt solgt for å bedre kommunens økonomi.

— Salget har gått veldig tregt. Det virker som markedet for både hytter og båtplasser ikke er det beste for tiden, sier teknisk sjef Ove Torland i Lindesnes kommune.

Ifølge Torland har kommunen solgt 30 av 158 båtplasser i Båly.

— I Naversund småbåthavn, som vil bli lagt ut for salg nå i vår, har 15-20 personer så langt meldt sin interesse for kjøp, sier Torland.

Flere av båtplassene blir leid ut i påvente av salg, men ifølge Torland er det mange ledige plasser og ingen venteliste.

14 års ventetid i Farsund

Også i Farsund er det mulig å få båtplass på dagen, men de to mest attraktive havnene har rundt 14 års ventetid.

— Med litt flaks får du båtplass til ungene når de konfirmerer seg, i hvert fall før de gifter seg, sier havnesjef Tom Egil Ravndal.

— Hvorfor er det så lang ventetid?

— Det er lokale forhold. På Haugestrand og Sigersvoll er det vanskelig å komme til og vanskelig å utvide. De som har plass, tviholder på dem, sier Ravndal.

Mange på flere lister

For øyeblikket står rundt 400 personer på de ni ventelistene, men ifølge Ravndal står mange av de samme personene på flere lister.

Med 15 båthavner og 35 gjestehavner er det imidlertid ikke mangel på plasser.

— I mange av disse kan du få båtplass på dagen, sier Ravndal.

- Båtliv er bra for folkehelsen

Kongelig Norsk Båtforbund mener kommunene bør bruke mer ressurser på å legge til rette for båtliv.

— Kommunene bør stille areal til rådighet slik at det blir lettere å få folk ut på sjøen. Båtliv er bra for folkehelsen, sier generalsekretær Reidar Kjelsrud i Kongelig Norsk Båtforbund.

Han mener båtforeningene bør får samme vilkår som andre idrettsforeninger.

— Kommunene har ingen problemer med å bygge en parkeringsplass langt ute i skogen for at folk skal komme seg på tur, men i havnene er det annerledes, sier Kjelsrud.

Kjelsrud er også kritisk til den økende kommersialiseringen.

— En båtplass i en kommersiell marina koster 10 ganger så mye som i en kommunal havn drevet av en båtforening på dugnad. I Bærum må du nå ut med 78.000 kroner i året per lengdemeter, sier Kjelsrud.