KRISTIANSAND: — Den kommer fredag. Båten kommer til å ha base i Kristiansand, men vil også reise rundt til andre havner langs Sørlandskysten også, forteller Vetle J. Sverdrup, operasjonsleder i rederiet Buksér og Berging.

Mange års kamp for å gjøre kysten tryggere ved skipsforlis og grunnstøtinger, er dermed i mål.

Under ulykken med ”Fjord Champion” utenfor Søgne i 2005 var det ikke tilgjengelige sleperessurser i området for å bistå fartøyet. Det var stasjonert en slepebåt i Kristiansand, men uten døgnbemanning, slik at den ikke var klart til utrykking da ulykken skjedde.

BB Connector skal serve hele Sørlandskysten. Når den ikke har akutte oppdrag, kommer båten til å hjelpe til i havnene ved ankomst av store skip. Men den skal uansett aldri være langt unna når noe skjer. Båten er døgnbemannet med fullt mannskap på fem mann.

— Båten kjører i 14 knop, så det skal ikke ta mange timene fra Kristiansand til Risør, sier Sverdrup.

Driftssjef Thomas Granfeldt i Kristiansand havn er svært fornøyd med å få båten på plass.

— Det er en stor styrke for havna å ha en taubåt tilgjengelig. Det gjør beredskapen langs kysten bedre og øker sikkerheten. For våre kunder er det en stor fordel, mener Granfeldt.