KRISTIANSAND: – Seilingsplaner dreier seg om forretningsmessige vilkår og kan avgjøres av Havna selv. Og ikke i noe tilfelle er Kystverket klageinstans når det gjelder kravet om helårs passasjer— og godstrafikk.

Det fremholder Kristiansands havnedirektør Stein E. Haartveit i forbindelse med nyheten Fædrelandsvennen brakte i går; at Kystverket har pålagt Kristiansand Havn å realitetsbehandle Fjord Lines forslag til seilingsplan for 2009. Som kjent unnlot Havna å gjøre det i fjor, med den begrunnelse at Fjord Line angivelig hadde trukket seg fra havna.

Delvis får havnedirektøren medhold av Kystverket. Instansen vil ikke ha noe med Fjord Lines klage på konkurranseforholdene å gjøre – men pålegger altså Havna å realitetsbehandle Fjord Lines forslag til seilingsplan.

Haartveit kan ellers bringe en ny opplysning når det gjelder spørsmålet om å skaffe Color Line konkurranse:

– Blant de fire interessentene til å starte ny ferjedrift på Kristiansand Havn, er også én som ønsker å starte en trekantrute mellom Kristiansand, Hanstholm og Newcastle.

Fædrelandsvennen har prøvd å finne ut hvem som står bak. Det nærmeste vi kom, var et rykte om «en engelskmann.»