KRISTIANSAND: Dessuten heter ikke gutten med svømmebrillene Pablo, og han har heller ikke uttalt «Ja til mer gym på skolen»

— Dette er jo bløff. Jeg mener det skal stilles samme krav til reklame som til aviser og andre medier - at det skal være korrekt informasjon, sier Marte Leer-Salvesen, som handlet melkeprodukter i en av byens dagligvareforretninger i går.

- INGEN BLØFF.

Det hele startet med at Rondtforbi ønsket å spore opp Pablo (9) fra Kristiansand, som i flere måneder har vist V-tegn fra melkekartongen på frokostbordet. Meningers mot hadde han også, med utilslørt kritikk av skolen og myndighetene.

Tine henviste til Bærums-baserte Dinamo Design, som laget kampanjen, der formålet var å engasjere barn til å skrive til Barneombudet. Bunken av forslag skulle så overleveres statsministeren.

Men Dinamo forklarer at gutten på bildet er fra Oslo, han heter ikke Pablo, og budskapet har de forfattet selv. De ønsket geografisk spredning og knyttet ulike byer til modellene. Ikke noe problem, ifølge Tine, som nekter for at de bløffer folk.

— Jeg vil ikke bruke ordet bløffe. Dette er fiktive modeller, med budskap som ligger veldig nært det som har kommet inn av innspill, uttaler kommunikasjonssjef Kari Raunedokken i Tine til Rondtforbi.

MANGE INNSPILL.

Hun finner saken uproblematisk, siden kampanjen måtte lages flere måneder før barna forfattet sine innspill.

— Jeg synes dette er helt forsvarlig, konkluderer kommunikasjonssjefen.

Selv om Pablo-kartongene fortsatt finnes i butikken, skal kampanjen være avsluttet. 964 forslag er oversendt Jens Stoltenberg, og mange handler om skolehverdagen, for eksempel krav om mer gym.

— Du kan helt sikkert finne barn i Kristiansand, om ikke de heter Pablo, som mener det samme, sier daglig leder Anniken Fjelberg fra Dinamo Design.

Med til historien hører at vi aller først undersøkte hos skolekontoret i Kristiansand, som fant ut at det finnes én ni år gammel Pablo, og han går på Lovisenlund skole.