KRISTIANSAND: — Vi satt hos min bror natt til lørdag. Plutselig bestemte vi oss for å ringe til 1881, og spør etter telefonnummer til «Lommemannen». Vi ante ingen ting om navnet hans, eller noe sånt. Alt vi spurte om var telefonnummeret til «Lommemannen», sier Dan Høgeli.

Forskrekket Loggen på Atle Høgelis mobil viser at samtalen med kundebehandleren varte i ett minutt og 32 sekunder. Mot slutten av samtalen hevder 34-åringen at operatøren leste opp «Lommemannens» telefonnummer.

— Jeg ble helt forskrekket over hvordan kundebehandleren tok det. Personen behandlet samtalen som en helt vanlig henvendelse. Vedkommende begynte bare å ramse opp ting som at personen kommer fra Bergen og så videre, forteller Atle Høgeli.

Dobbeltsjekket Brødrene trodde ikke det kunne være tilfelle at de hadde fått riktig nummer, og sendte så en sms til 1881 for å sjekke hvem som stod oppført på abonnementet.

Etter noen sekunder kom svaret fra teletjenesten med fullt navn og adresseopplysninger. Deretter sjekket de opp kontaktinformasjonen ved å søke på internett. Til sin store forbløffelse viste det seg at operatøren på 1881 hadde gitt dem nummeret til den siktede bergensmannen.

— Jeg ble fryktelig overrasket da det viste seg å stemme, sier Atle Høgeli til fvn.no.

Tilbakeviser opplysninger

Opplysningen 1881 tilbakeviser at deres konsulent har gitt Høgeli nummeret, og mener den ansatte bare har gjort jobben sin.

— Kundeveilederen forsøkte å søke på «Lommemannen» i vår opplysningsdatabase, men fikk ikke treff på det søket, fordi det naturligvis ikke finnes noe telefonabonnement på «Lommemannen». I den samme samtalen ble kundeveilederen bedt om å søke på et konkret telefonnummer, og fikk med en slik opplysning naturligvis et treff på en person med telefonabonnement i vår opplysningsdatabase, slik kunden ville ha fått opplyst for ethvert telefonnummer vi har opplysninger om, skriver 1881 i en uttalelse til fvn.no.

Atle Høgeli hevder på sin side at han aldri har opplyst telefonnummeret til «Lommemannen» overfor 1881s kundekonsulent.

— Vi ante ikke hvem han var, og spurte kun om å få nummeret til «Lommemannen», sier Høgeli til fvn.no.

Søkte etter «lommemannen» Fvn.no har fått opplyst at kundeveilederen har søkt på følgende ord i 1881s databaseprogram; lommemannen, lommemannen- og lomme- mannen-. Strektegnet innebærer at det kan være flere bokstaver i forlengelsen av søkeordet.

— I og med at Opplysningens opplysningsdatabase naturligvis ikke inneholder noen oppføringer med telefonabonnement som matcher det aktuelle stikkordet, er det ikke mulig for våre kundeveiledere å få treff på et slikt søk i vår opplysningsdatabase, skriver 1881 videre.

Etter at fvn.no tok tak i saken, har 1881 kontaktet Atle Høgeli.

— Vedkommende sa at kundekonsulenten trolig hadde funnet «lommemannens» telefonnummer på internett. Personen lurte også på hva vi ville oppnå med å gå til media. Vi synes i etterkant det var litt vel behjelpelig å oppgi telefonnummeret til «Lommemannen», og synes folk bør få vite det, sier Høgeli.

Her kan du lese hele uttalelsen fra 1881