MANDAL: — Ingen har kjøpt tilsvarende båt før, og vi er spent på hvordan den vil fungere, sier Petter og Lennart Danielsen i Mandal. I september vil de få en av landets kjappeste fiskebåter.Det 50 fot lange fartøyet får en prislapp på 6,5 millioner kroner. Utstyrt med to 450 hestekrefters dieselmaskiner skal den havgående fiskebåten være i stand til å holde over det doble av vanlig marsjfart for fiskebåter. Under vannlinjen er skroget bygd opp akkurat som på redningskrysseren «Ægir», noe som i seg selv skulle borge for en god kombinasjon av fart og sjødyktighet.- Den er konstruert slik at vi kan pumpe inn 15.000 liter saltvann i skroget. Det må gjøres for å få god stabilitet på båten når vi ligger på feltet for å trekke garn eller line, forklarer brødrene. Så snart arbeidet er unnagjort og kursen settes mot land, pumpes saltvannet ut av båten. Dermed ligger alt til rette for god fart innover til fiskemottakene.- Vi ville ha en båt med god fart. For det første ser vi en tendens til at dette er fremtiden, men det viktigste er at hele fisket vil bli mye mer effektivt, mener Petter Danielsen. Kjøretiden til og fra fiskefeltene vil bli mer enn halvert. I dag bruker de ofte fra sju til ni timer én vei. Med kjapp båt kan tiden på feltet utnyttes maksimalt, i stedet for å bruke flere timer på å komme til og fra. Dessuten stilles det stadig større krav til fersk fisk, og også i den forbindelse vil den raske båten ha et fortrinn.Dermed var valget forholdsvis enkelt. De startet jakten etter et nytt hurtiggående fartøy, og havnet etter hvert opp med en kontrakt med Euro Båt AS på Måløy. Skroget er så godt som ferdig, og fartøyet skal leveres til Mandal i slutten av september. For å få ned vekten på det ca. 20 tonn tunge fartøyet, er både skrog og overbygg laget i plast.