ARENDAL: Nettbuss Sør (tidligere Aust-Agder Trafikkselskap) har opplevd en eventyrlig vekst i passasjertallet på Sørlandsbussen til Oslo og Kystbussen til Sarpsborg. Med en økning på over 50 pst. i juni og fortsatt god økning i juli, tjener selskapet gode penger. Likevel har direktør Arnold Løvoll skrevet brev til Aust-Agder fylkeskommune og bedt om en gjennomgang av den vanskelige økonomiske situasjonen på lokalrutene og skolebusskjøringen.Brevet kommer bare noen uker etter at fylkesutvalget i Aust-Agder godkjente betydelige takstøkninger og kutt i en den ulønnsomme ruter.— Vi har fem produktområder i Nettbuss Sør, lokalrutene er ett av disse. Hvert produkt må ha en forsvarlig økonomi og gå med overskudd. For lokalrutene er situasjonen nå meget vanskelig. Henvendelsen vi nå gjør er i henhold til kontrakten med fylkeskommunen der vi har anledning til reforhandlinger når det oppstår spesielle situasjoner, sier Arnold Løvoll.- Men selskapet Nettbuss Sør med alle fem produktområdene går vel med overskudd?- Ja, det er riktig. Overskuddet har de siste årene ligger på 5-6 millioner kroner, men det blir mindre og mindre igjen, sier Løvoll.- Tror du folk vil forstå at selskapet ber om mer penger når Nettbuss Sør samtidig kan vise til en voldsom passasjerøkning på turene mellom Kristiansand og Østlandet?- Nei, det kan nok være vanskelig å forstå. Men det blir som i en butikk, du kan ikke selge sykler med tap fordi om du tjener penger på melk og matvarer. Du må tjene penger på alle produktene, hvis ikke går det galt. Men vi har delvis brukt overskudd fra de andre produktene vår til å «subsidiere» lokalrutene, forklarer direktøren.Problemområdet for Nettbuss Sør er de tjenestene som er ansvaret til Aust-Agder fylkeskommune, lokalruter og skolebusskjøring. Disse er gjenstand for årlige forhandlinger og for busselskapet har økonomien i dette blitt dårligere og dårligere. Det gjennomføres årlig såkalte effektiviseringstiltak, det vil si at Nettbuss Sør må utføre de samme tjeneste omtrent som før for lavere betaling. Nå er trolig den strikken strukket så langt det er mulig.- Hvor mange penger må Nettbuss Sør ha fra fylkeskommunen?- Vi har en underdekning på lokalrutene og skolebusskjøringen på ca. én million kroner. Med den økonomien Aust-Agder fylkeskommune har, regner jeg ikke med at det blir snakk om økt tilskudd til selskapet. Men vi må drøfte situasjonen for å se hva vi kan gjøre fore å bedre inntjeningen, sier Løvoll.Det er ikke mer enn noen uker siden fylkespolitikerne måtte ta stilling til tiltak for å bedre økonomien i busselskapene. Årsaken til sviktene inntekter ligger i en kraftig stigning i dieselprisen og færre passasjerer på lokalrutene. I juni vedtok fylkesutvalget å sette opp prisene og legge ned noen ruter med tap.- Dette er tiltak som bedrer situasjonen fra juli, vi sliter med dårlige tall fra første halvår. De høye dieselprisene er en ekstraordinær situasjon som vi ikke kunne forutse, sier Løvoll.Mens lokalrutene mellom Kristiansand og Porsgrunn går dårlig, tjener Nettbuss Sør gode penger på en kraftig vekst for Sørlandsbussen og Kystbussen. I juni var vekst hele 50 pst., noe Løvoll tror skyldes problemene NSB har hatt med togtrafikken. Veksten i juli er også god, men her vil endelige tall foreligge midt i august.