MANDAL: Presset skal vedvare inntil avtalen om felles avkjørsel og adkomst er tinglyst for eiendommene i krysset Gustav Vigelandsvei — Fritjof Nansensvei.Teknisk etat mener Michaelsen må ta skylden for at avtalen ikke er tinglyst.- Vi har heldigvis ikke mange saker av denne typen. Selv om det er en privatrettslig tvist mellom eiendommene som har resultert i at avtalen ikke er tinglyst, synes teknisk etat det er rimelig å presse Michaelsen til å undertegne, uttaler byggesakssjef Sveinung Haaland.Inntil avtalen er tinglyst mener teknisk etat det ikke kan gis brukstillatelse for bygget som rommer Rema 1000 og bensinstasjonen. Det pekes på at i reguleringsplanen som ble vedtatt i mars 2000, var det stilt krav om tinglyst avkjørsel før det kunne gis byggetillatelse. Avtalen som ble levert sorenskriverkontoret til tinglysing i mai i fjor, ble avvist på grunn av formelle mangler.I mars truet bygningsrådet Roy Michaelsen med dagmulkter fra 23. april. I tillegg til tinglyst avtale krevde rådet ny trafikkplan og støyisolering av kjølekondensator. Michaelsen har levert ny trafikkplan, men striden om antall parkeringsplasser må trolig avgjøres av Fylkesmannen. Målingen av støyen viser at den ligger innenfor kravene som kan settes. Men når bygningsrådet behandler saken i dag, anbefaler teknisk etat at det kreves at støyskjermen på taket overflatebehandles, slik at den gir et bedre estetisk inntrykk.Teknisk etat har foreslått at dagmulktene for manglende tinglysing skal begynne å løpe fra datoen Fylkesmannen har stadfestet bygningsrådets vedtak.Michaelsen hevder bygningsrådet ikke har hjemmel for å kreve dagmulkter dersom avtalen om felles avkjørsel ikke tinglyses. Han har pekt på at han har sagt seg villig til å gi fri grunn til felles avkjørsel mot å få parkeringsareal hos naboen. Avtalen som ble gjort for eiendommen Sparebanken Sør har overtatt, vil ikke banken være med på. Michaelsen aksepterer ikke at bygningsrådet opptrer som en part på laget til banken i den privatrettslige tvisten.