MANDAL: — Vi diskuterte seriøst å heller la ombyggingen gå ut på anbud enn å la Umoe Mandal stå for jobben, sier divisjonssjef for fergene i Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap (HDS), Geir Aga.I september gikk Mandal-verftet ut med brask og bram og fortalte at kontrakten med HDS nærmest var i havn. Verftet anslo at arbeidet ville begynne rett over nyttår og vare et halvt år.Fem måneder etter er man fortsatt ikke blitt enige om en kontrakt og det er uvisst når dette vil skje.- Vi har etter lang tid nettopp blitt enig om pris, men fortsatt gjenstår det flere punkter i kontrakten, sier Aga.Arbeidet dreier seg om ombyggingen av ferjen «Austevoll» som eies av HDS. Det er nye EU-krav som gjør at store deler av den norske ferjeflåten må bygges om for å bli sikrere. Minst 20 ferjer skal innen få år være bygd om.Tidligere Kværner Mandal, nå Umoe Mandal, fikk i oppdrag å tegne ut prosjektet på papiret. Så sikker var verftsledelsen på at de også ville få selve ombyggingen at de i fjor høst gikk ut med dette som en sannhet.Slik har det imidlertid slett ikke gått. Lenge var prislappen fra Mandal-verftet alt for tung å svelge for HDS. Riktignok er det Vegdirektoratet som skal betale deler av summen, men i første omgang må HDS ut med det ombyggingen koster.Meningen var at ombyggingen av den første ferja skulle uansett skulle legges til Mandal som et forprosjekt, og at arbeidet med de resterende ferjer skulle ut på anbud.Godkjent pris

Nå er imidlertid prisen godkjent av både HDS og Vegdirektoratet. Nå gjenstår et par punkter i kontrakten, som Aga ikke vil utdype. Aga sier imidlertid at det også er problemer med å få innleieferje for selskapet i den tiden «Austvoll» er til ombygging.Divisjonssjefen kan ikke si når en kontrakt kan underskrives, ei heller om det kan skje før påske. Han kan heller ikke si med sikkerhet at man faktisk blir enige.Det gjør imidlertid prosjektleder i HSD, Arne Arefjord. Han tror dette vil løse seg etter hvert.Umoe Mandal mener ombyggingen vil sysselsette rundt 30 arbeidere på verftet. Det er en sårt tiltrengt jobb mens man venter på en avklaring om MTB-serien i løpet av våren.Blant arbeidene som skal gjøres kan nevnes at passasjerene skal kunne komme tørrskodd inn i livbåtene ved hjelp av rutsjebaner. Salongene skal ikke lenger være under dekk, men på samme plan som bildekket. Dagens ståloverbygg skal erstattes med kompositt (plastmateriale). Det er på det sistnevnte punkt Umoe Mandal har spesialkompetanse. Minerydderne og KNM «Skjold» er bygd etter dette prinsippet.Umoe Mandal-direktør, Finn Jakobsen, ønsker i liten grad å kommentere ferjeforhandlingene i media:- Vi jobber for å bli enige, er stort sett det han vil si.