KRISTIANSAND: — Vi foretrekker mannlige modeller fordi de får penere ben enn kvinner når de barberer seg, sier Kjetil Sørensen, daglig leder av støvlettfirmaet Bootskingdom.I en annonse i Fædrelandsvennen fredag kunne vi lese at det er en kjent sak at menns ben foretrekkes i reklame for strømpebukser, og at slik er det med sko og støvletter også. Nå satser Lørenskog-firmaet på å knytte til seg sørlendinger med lekre ben som kan være modeller i deres neste katalog. De søker helst unge menn i alderen 16 til 25 år. Melder det seg mange nok, blir det fotosession i Kristiansand med det aller første. Ansikt og overkropp betyr ingenting. Kun bena blir fotografert.- Det er kanskje ikke alle som er helt inne med at det gjerne er menn som brukes i reklamene. Det går på slike ting som at menn er bygd annerledes og at de ofte har lengre og penere ben enn damer. I tillegg får jenter som barberer bena hyppig gjerne tørre og hakkete legger og kraftigere hårvekst, forklarer en småflirende Sørensen. Til privat bruk

Han håper sørlandske menn vil gå mann av huse for å vise leggene. I så fall bør de nok velge mer behagelig fottøy enn de aktuelle støvlettene.- Det dreier seg jo ikke akkurat om spaserstøvler, dette. Vi tror vel at de egner seg mest til hjemmebruk, vedgår Sørensen. - Når det gjelder det vi selger av støvletter, er størsteparten av kundene faktisk menn, opplyser støvlett-sjefen videre. Ikke bare kjøper de lårhøye støvletter til sine respektive. Skal vi tro Sørensen, så er de ikke fremmed for å ta med et ekstra par til seg selv. Og da er det neppe som vadestøvler de skal brukes.- De er egentlig sydd for damer, men vi har størrelser til menn også, forteller han.Men skal du være modell, bør du kunne få føttene inn størrelse 45. Ukjent fenomen

— Aldri i livet om vi bruker mannlige modeller når vi selger strømpebukser, sier Hege Tallaksen i forretningen Rasmus Tallaksen.Hun har lest om at enkelte verdenskjente fotografer foretrekker menn som modeller.- Men det må være sjeldent. Jeg har sett damene som brukes på strømpepakningene live på show, og de er i hvert fall ordentlige damer og de har pene nok ben i massevis, ler hun.- Hallo, hva er dette? Jeg synes jeg ser at vi skulle bruke menn med skonummer 45 til å reklamere for våre sko! Det har jeg ikke hørt om, sier Anniche Eikrem, daglig leder av Skoringen i Skippergata.