LYNGDAL: — Vi ser svært alvorlig på at Lyngdal over flere år har hatt høye ulykkestall både for motorsyklister og bilister. Dersom et prosjekt som fokuserer på trafikksikkerhet kan bidra til å få ned antall skadede og drepte, så mener jeg at kommunen bør satse på dette.Det sier ordfører Hans Fredrik Grøvan (KrF).Det er Vest-Agder veikontor som har invitert blant andre Lyngdal til å bli pilotkommuner i arbeidet mot «nullvisjonen», som betyr at det skal jobbes for at ingen verken blir drept eller livsvarig skadet i trafikken. Både veikontoret og Vest-Agder fylkeskommune har sagt seg villig til å bidra økonomisk dersom Lyngdal eller eventuelt andre ønsker å bli pilotkommune. - Vi vil gjerne spille på lag dersom Lyngdal sier at de vil gjennomføre et prosjekt for å få ned antall trafikkulykker i kommunen. Informasjons- og holdningsskapende arbeid vil stå sentralt i prosjektet. Det kan også gjennomføres tiltak som for eksempel reduserte fartsgrenser. Den svenske kommunen Lidköping har med gode resultater gjennomført et tilsvarende prosjekt over tre år, sier leder Arild Nærum ved trafikksikkerhetsseksjonen ved Vest-Agder veikontor. Foreløpig har Lyngdal formannskap gitt en positiv innstilling til å bli pilotkommune, og har også foreslått overfor kommunestyret å sette av øremerkede midler på neste års budsjett.- Vi ønsker primært at Farsund og Lyngdal skal gå sammen om et slikt prosjekt. Den trafikkfarlige riksvei 43 går mellom Farsund og Lyngdal, og mange elever og arbeidstakere pendler mellom de to kommunene, sier Hans Fredrik Grøvan.Fylkessekretær Liv Skare Falkum i Trygg Trafikk sier at det er svært gledelig dersom Lyngdal alene eller sammen med for eksempel Farsund sier ja til å bli pilotkommune for å forebygge trafikkulykker. Hun tror arbeidet med å bevisstgjøre lyngdølenes holdninger til trafikksikkerhet vil være minst like viktig som å utbedre veier.torbjorn.witzoe@fedrelandsvennen.no