BYKLE: Det var krisemøte på Hovden fredag da forkjempere for stamvei Kristiansand — Hardanger-regionen møttes.- Hardangerbrua har ikke bare venner, vet du, sier styreleder i Fjordvegen A/S, Ullensvang-ordfører Einar Lutro til Fædrelandsvennen.Derimot har regionen hans, og den lenge planlagte og omdiskuterte Hardangerbrua mellom Brimnes og Bruravik, mange venner i Setesdal og Kristiansand. Det kan bli høy veistandard og mange statlige veimillioner ut av et slikt vennskap.Dette har regjeringen nå foreslått i statsbudsjettet: Riksvei 9 fra Kristiansand til Haukeligrend og riksvei 13 fra Jøsendal til Voss, skal være stamvei.En slik stamvei var ikke i samsvar med Norsk Transportplan, men hardt lobbyarbeid har ført til at prosjektet er kommet med i det foreslåtte statsbudsjettet. Motstand

Den siste uken har imidlertid enkelte stortingsrepresentanter, fortrinnsvis fra Arbeiderpartiet, begynt å mobilisere mot. Regjeringens forslag møter motbør både i Sogn og Fjordane, Oppland og i Buskerud. De ønsker stamvei over Hardangervidda. Også internt i Hardanger-regionen strides det. Her vil mange ha stamveien gjennom tunnelen fra Odda til Mauranger med ny tunnel nordvest mot Jondal og Bergen.Styreleder i Setesdal regionråd, Bjørn A. Ropstad og Einar Lutro sier nå i en felles uttalelse at det i statsbudsjettet for 2003 om «deres» stamvei heter at «Staten vil ha behov for å samordne innsatsen på regionale riksveier, særlig innenfor viktige transportkorridorer.» Stamvei fra Kontinentet

Det er en slik transportkorridor Kristiansand-ordfører Bjørg Wallevik, Setesdals-ordførerene og ordføreren i Ullensvang herad står samlet om.Disse peker på at det i brev fra Vegdirektoratet i oktober ble pekt på fleksibiliteten som ligger i den nye stamveinormen, blant annet med hensyn til definerte turistveistrekninger.- Stamveistatus til rikvsei 9 og 13 er nødvendig for å kunne utvikle en nord-sør transportkorridor fra Kontinentet, via Kristiansand gjennom Setesdal til Fjordane. Regjeringens forslag om stamveistatus er en dokumentasjon på hvor viktig dette veisambandet er i dag, sier Lutro og Ropstad.Årsaken til at denne langstrakte regionen kjemper så innbitt for stamvei er troen på at dette vil styrke både bosetning og næringsliv i Setesdal og gi økt turisttrafikk gjennom Setesdal til vestlandsregionen.