ARENDAL: — Det er ikke mer enn det må være, selv om byggeaktiviteten blir betydelig høyere enn i inneværende periode. Vi skal for eksempel bruke dobbelt så mange penger på riksveier i perioden som kommer, sammenliknet med denne fireårsperioden. Når man sammenlikner tallene, må man huske at det knapt er bygd noe nytt i perioden 1998-2002, sier Gunnar Lien.I går ble veisjefens handlingsprogram for årene 2002-2011 lagt fram. Programmet omfatter veivesenets investeringer i riksveier. I tillegg kommer investeringer til E 18, som ligger under Vegdirektoratet.Mer enn Vest-Agder

Totalt skal 838,5 millioner kroner investeres i vei de neste fire årene. Likevel blir det ikke mange meter ny asfalt i fylket. Unntaket er E 18-strekningen Brokelandsheia-Akland, som etter planen skal være klar innen 2005.- I grove trekk skal vi oppgradere allerede eksisterende veier. Det finnes ikke penger til nye investeringer, sier Lien, som innrømmer at programmet virker defensivt:- Det kan med rette hevdes, i og med at det ikke er planlagt store utbygginger. Men programmet er snarere offensivt når det gjelder trafikksikkerhet, vår største utfordring.Veisjefen skal bruke 567 millioner kroner til trafikktilsyn, drift og vedlikehold de neste fire årene. I tillegg vil veivesenet investere 398,5 millioner i nye veianlegg, hovedsakelig knyttet til sikkerhetstiltak. Veisjefen vil bruke* 97,5 millioner kroner til gang- og sykkelstier.* 71,5 millioner kroner til trafikksikkerhetstiltak.* 30 millioner kroner til miljø- og sikkerhetstiltak.Trafikksikkerhet

Under disse postene kommer blant annet investeringer til underganger, sikring av sideterreng og støyskjerming.Handlingsprogrammet legger også opp til å oppgradere riksvei 42 mellom Hovland og Myklebostad, der Blakstadbrua skal skiftes ut.260 millioner, av posten for nye investeringer, bevilges fra staten. Den resterende summen skal hentes fra bompenger. I programmet forutsetter veivesenet at det blir bomstasjoner i Setesdal. Målet er å få 57,5 millioner kroner fra riksvei 9.Ifølge veisjefen finnes det ikke penger til å gjennomføre nødvendige prosjekter i Arendals-distriktet, som utbedring av strekningene Myrene-Stoa og Saltrød-Krøgenes.- Det er en skuffelse. Men vi håper å kunne starte opp anleggene innen perioden, sier veisjefen.De neste fire årene skal veivesenet i tillegg bruke 440 millioner kroner til utbygging av E 18. 210 millioner er statlige midler, resten skal finansieres ved bompenger.- Overføringene fra staten er omtrent like store som i forrige periode. Likevel skal det investeres betraktelig mer i denne perioden på grunn av inntektene fra bommene, sier Lien.frode.sandal@fedrelandsvennen.no