KRISTIANSAND: — Revolusjonen ligger i fiberoptikken, som bringer informasjon inn i hjemmene på en helt annen måte enn før.Det sa administrerende direktør Lars Erik Torjussen i Fædrelandsvennen AS onsdag, da han var med på lanseringen av Ivisjon - nå merkenavn og selskapsnavn for det som før hette Bredbånd Media AS.- Et innholdsselskap, eid 50/50 av Agder Energi og Fædrelandsvennen. Forretningsideen er å selge interaktive TV-tjenester, hurtig internettilkobling og etter hvert telefonitjenester til private husstander på strekningen Mandal-Arendal, inklusive noen få innlandskommuner. Innenfor det området er målet 30 prosent markedsandel, opplyste Ivisjons direktør og ansvarlige redaktør, Øyvind Klausen.Han demonstrerte ivrig på storskjerm. Den som betaler tre tusen kroner for å koble seg opp, de nødvendige hundrelappene i avgift hver måned, graver kabelgrøft på egen eiendom og deretter får i hus et par elektroniske bokser, får definitivt noe nytt å se på når den gode, gamle TVen skrus på. En meny som bringer tankene hen på toppmoderne PCer er det første som dukker opp. Menyen gjør det mulig å velge mellom TV-kanaler, leie filmer for et døgn av gangen, følge med på lokalnyheter, spille spill eller se på værmeldingen for de neste fire dagene.- Internett brukes fremdeles via PC. Men vårt tilbud omfatter altså forskjellige varianter av raske linjer. Virkelig raske! erklærte Klausen.Han la ikke skjul på at den videre utbyggingen av det fiberoptiske nettet, som er hele grunnlaget for Ivisjons eksistens, vil skje i henhold til signalene fra markedet.- Kabelen legges der hvor folk etterspør den. Får vi flere henvendelser fra et boligområde, tyder det på et levedyktig marked. Vi tør ikke legge kabel først, og så håpe på kunder senere, forklarte han.Nå er det strengt tatt Agder Energi som både legger og eier kablene. Men Øyvind Klausens understrekning er et resultat av en holdningsendring hos samme Agder Energi: Satsingen på de nye forretningsområdene fjernvarme og bredbånd er tonet ned, i den forstand at utbyggingstempoet tilpasses etterspørselen.Til onsdagens lansering hadde Ivisjon tatt med seg innholdsdirektør Peter Öhman, som representerer filmdivisjonen hos den svenske mediegiganten Bonnier. Det er Bonnier som leverer Ivisjons leiefilmbibliotek.- Denne måten å gjøre det på virker bra. Ivisjon er først i Skandinavia med sin løsning. På sikt er jeg sikker på at «video on demand» (leiefilm over nett, red.anm.) vil erstatte dagens videofilmleie. Faktisk er det derfor vi er blitt med på dette, opplyste Bonnier-mannen.- Jeg er enig med Lars Erik Torjussen: Dette er en revolusjon. Fra å se på det som blir levert til TVen, kan man heretter bestemme hva som skal leveres, oppsummerte Øyvind Klausen.rune.reinertsen@fedrelandsvennen.no