KRISTIANSAND: Fra 2004 er det snakk om at all transportpolitikk i Kristiansand storregion skal styres at et helt nytt politisk maktorgan.For å få det til må mange lokalpolitikere og fagbyråkrater miste makt. Helhet

— Vi må begynne å tenke helhet. Og da passer verken kommunegrensene eller fylkesgrensene spesielt godt, sier miljøvernsjef i Kristiansand Øystein Holvik.- Vi må samle innsatsen ett sted. Da kan vi få til en mye bedre transportpolitikk og ikke minst planlegging, sier avdelingssjef Kjell Abildsnes i Vest-Agder fylkeskommune.Kristiansand og kommunene rundt utgjør er en storbyregion, og transport er helt avgjørende for at en stor by skal fungere.I dag styres transporten i kristiansandsregionen av en haug med ulike myndigheter og etater:Kommunale veibevilgninger og parkering styres av kommunestyrene i Kristiansand, Vennesla, Søgne, Songdalen, Lillesand og Birkenes.Fylkesveiene og kollektivtrafikken styres av Vest-Agder fylkeskommune.Riksveiene og stamveien styres av Statens Vegvesen.Abildsnes vil samle alle disse pengene ett sted:- Hvis fylket går inn med sine kollektivmidler, Kristiansand med pengene fra parkeringsselskapet, veivesenet med riksveimidler og kommunene med sine veimidler i én pott, ja, da får vi en skikkelig sum å drive politikk utfra. Et helt nytt politisk organ kan da styre transporten i Kristiansands-regionen på en langt mer helhetlig og effektiv måte. Dette vil frigjøre penger som igjen kan føre til en bedre og mer miljøvennlig transport, sier Abildsnes.Samferdselsdepartementet har oppfordret storbyene til å forsøke nye måter å styre transportsektoren på, og i Kristiansand er man kommet langt med forsøksprosjektet.- Vi er i gang med å opprette den nye styringsgruppen. Formannskapet i Kristiansand får saken denne måneden. Alle kommunestyrene i de andre kommunene skal også snart behandle saken, sier Holvik.Det spesielle er at Lillesand og Birkenes i et annet fylke også skal med i samarbeidet. Foreløpig har ikke politikerne i Aust-Agder fylkeskommune sagt noe om hva de synes om å gi fra seg makt vestover.- Vi tror dette kan bli veldig bra, men det er klart enkelte vil miste makt. For eksempel vil ikke de lokale kommunestyrene i samme grad som nå kunne styre kommunale veibevilgninger. Men samtidig får vi mer lokal makt over veivesenets penger. Så jeg ser klare demokratiske fordeler, men det viktigste er den helhetlige tankegangen, uttaler Holvik, som ikke tror det bare blir enkelt å få politisk aksept.Særlig tror han det kan bli vanskelig å få bystyret i Kristiansand med på å gi fra seg makten med Parkeringsselskapets penger. Et annet helt sentralt poeng er arealplanlegging. Det nye organet må få stor innflytelse over hvordan man planlegger boligfelt og så videre i storregionen. Vi må bli flinkere til å planlegge på en måte som reduserer transportbehovene i regionen. Da må vi kunne se over kommunegrensene, sier Kjell Abildsnes.Målet er at man i løpet av 2003 greier å få den nye transportmyndigheten opp å stå.Regjeringen har lovet ekstra kollektivpenger fra 2004 til de storbyene som kommer i gang med den nye måten å styre transporten på.