Kristiansand: — Vi vil diskutere business, ikke de tegningene. Derfor utsetter vi avreise til Sudan et par uker, sier Bjørn Fjellhaugen, administrerende direktør i Båtservice Holding AS i Mandal.Representanter for firmaet skal til Sudan for å planlegge bygging av seilbåter.- Omtrent 60 prosent av våre samarbeidsland er muslimske og vi har et problem hvis urolighetene eskalerer. Vi har bygd opp et nettverk som vi skal høste av, og da trenger vi ikke dette, sier Fjellhaugen, som selv reiser til Iran om et par dager. - Vi har godt fotfeste i Iran. Arbeidet i Sudan er mye ferskere. Dessuten tror jeg at opprøret er blåst opp, sier Fjellhaugen. Bekymret

— Dette får konsekvenser for bedriftene hvis det går mot en mer voldelig utvikling, sier Helge Grobæk, leder i Agder Maritime Forum. - For det første kan eksisterende avtaler og kontrakter bli avlyst. Dessuten kan forhandlinger i forhold til videre utvikling bli avviklet. Jeg er ikke så engstelig i forhold til voldelige aksjoner, jeg bekymrer meg mer for økonomiske konsekvenser. Dette er veldig følsomt, sier Grobæk. - Vi har hatt et prosjekt i Iran i to og et halvt år, men har akkurat ferdigstilt det og fått pengene våre. Det er vi både glade og lettet for, sier Roald Amundsen, administrerende direktør i Maritime Hydraulics i Kristiansand.Dermed får reaksjonene etter tegningene sannsynligvis ingen store konsekvenser for bedriften. De har heller ingen kontrakter i andre land i Midt-Østen. - Dag for dag

Tvedestrandsbedriften TeamTec har kontrakter i Midt-Østen, men foreløpig går alt bra.- Vi har kontrakter i blant annet Iran, men om protestene får konsekvenser for oss vet vi ikke enda. Vi har ikke fått noen avlysninger eller kanselleringer foreløpig i alle fall. Men det er klart vi er usikre i øyeblikket, vi registrerer jo at det har fått konsekvenser for blant annet flere danske bedrifter, sier Erling Holm, administrerende direktør.- Vi tar dette dag for dag og legger oss på en lav profil. Vi har leveranser til mange av landene i Midtøsten, men frykter ikke konsekvenser av opptøyene, sier Erik Bersmo, regiondirektør i Elkem Materials i Kristiansand. Ugland har for øyeblikket ingen skip som anløper havner i Midtøsten, de har heller ikke muslimsk mannskap. - Opptøyene har ikke fått noen konsekvenser for oss ennå, men jeg vet ikke hva som kan komme til å skje. Det er en alvorlig situasjon, sier administrerende direktør Hans Ivar Vigen. Heller ikke National Oilwell har fått problemer.- Vi har hatt en del leveranser til Iran tidligere, men nå driver vi ikke med annet enn service og vedlikehold av produktene vi allerede har levert. Dermed merker ikke vi noe til protestene, sier Birger Skeie, administrerende direktør i National Oilwell.