Det sier kommunikasjonsdirektør Ove Narvesen i Avinor til NTB. Et SAS-fly og et KLM-fly var på vei mot hverandre i samme høyde, uten av kapteinene ble varslet av kontrollsentralen i Røyken, som har ansvaret for dette luftrommet, skriver VG.

– Dette anser vi som en svært alvorlig hendelse, som selvfølgelig ikke skulle ha skjedd. Siden det dreier seg om noe så alvorlig som dette, har vi satt ned en egen granskingsgruppe for å finne ut hva som gikk galt, sier Per Harald Pedersen, fungerende flysikringsdirektør i Avinor, til VG.

40 sekunder

Flyene var 40 sekunder fra å kollidere da flyenes eget TCAS-system varslet kollisjonsfaren, ifølge Dagbladet. Episoden skjedde mellom klokken 13 og 14 lørdag.

– Flyene var på kryssende kurs, vinkelrett på hverandre, sier kommunikasjonsdirektør Narvesen i Avinor til NTB.

Flyene befant seg i ca. 11.000 meters høyde i luftrommet over Kristiansand. Kontrollsentralen i Røyken har ansvaret for dette luftrommet.

SAS-flyet var på vei fra København til Washington, med 255 passasjerer og 13 besetningsmedlemmer. KLMs Fokker 70-fly var på vei fra Trondheim til Amsterdam med 76 passasjerer og en besetning på fire.

– Alvorlig hendelse

Flysikringsdirektør Per Harald Pedersen i Avinor sier til Dagbladet at Avinor klassifiserer episoden som en alvorlig hendelse. All informasjon om hendelsen skal oversendes Flyhavarikommisjonen innen 72 timer.

Ifølge Avinor skjer slike hendelser ytterst sjelden. Det er mange år siden noe lignende har inntruffet i norsk luftrom.