MANDAL: Det foreslår Kalle Glomsaker, som er barn og unges talsperson i plan— og byggesaker.- Når det i tillegg til flere hundre boliger på Vestnes og Sanden legges opp til nytt kjøpesenter på Sanden, må politikerne ta konsekvensen av den store trafikkøkningen som de påfører bo- og skoleområdene gjennom Vestnes- og sentrumsplanen, sier Kalle Glomsaker.Glomsaker peker på at det vil komme 350 nye boenheter på industritomtene til Holen og Båtservice på Vestnes. På Sanden vil det komme minst like mange boliger i tillegg til butikker.- Det er bestemt at Nygata skal bli miljøgate. Da kan det bli hindringer for biltrafikken gjennom Bryggegata til Sanden. Det vil medføre at mesteparten av den økte trafikken kjører gjennom skoleområdene i F. Nansens vei, sier Kalle Glomsaker.Glomsaker uttaler at det eneste som er sikkert etter planleggingen på Sanden og Vestnes, er at det vil bli markert mer trafikk. Han oppfordrer derfor politikerne i Mandal til å finne alternative løsninger for å lede trafikken.- Jeg vet ikke hva en tunnel vil koste, men politikerne må ta konsekvensene av det de gjør. Trafikkøkningen som man må forvente på Vestnes og Sanden, vil drepe bydelene som boområder dersom det ikke tas sterke grep, sier Kalle Glomsaker. Han peker samtidig på at den nye flerbrukshallen sannsynligvis også vil øke trafikkpresset i området og understreker at politikerne må ta ansvar for at barn får en trygg skolevei.- Det går en jevn strøm av elever mellom Blomdalen og ungdomsskole og videregående skole til og fra idrettsanleggene, sier Glomsaker som oppfordrer politikerne til igjen å vurdere over- eller undergang ved Mandalshallen. Han er glad for at partilederne i Mandal har bestemt seg for å gjennomføre en konsekvensanalyse for fremtidig trafikk fra Langåsen på Skjerstad til Ime skole ved E 39.- Vi er allerede på etterskudd med å finne trafikkløsninger på Vestnes, men vi kan ikke stoppe utviklingen i Mandal. Analysen burde vært laget i forgårs, men den må ikke forsinke reguleringsarbeidet for sentrum og Nedre Malmø, sa rådmann Erik Hillesund og Sven Tallaksen, som er leder for planutvalget, i møte med gruppelederne for de politiske partiene mandag.Tallaksen er skeptisk til tunnel til Sanden på grunn av kostnadene det vil medføre.- Hvilken løsning vi kan få, avhenger av hva vi har råd til. Nå må vi først få en utredning som kan vise hvilke muligheter vi har, sier han.Finn M. Bessesen, leder for Sanden Vel, frykter at tunnel fra Malmø kan medføre enda mer trafikk på Sanden.- Jeg har etterlyst start for arbeidsgruppen politikerne har bestemt skal vurdere Sanden, og vil minne om vedtaket som sier at det ikke skal bygges på Sanden før trafikkproblemene er løst, sier Bessesen.