KRISTIANSAND: Både Color Line, Masterferries, Kystlink og DFDS Seaways mottok i forrige uke et brev fra tollvesenet der de er svært kritiske til det de mener er en solid utskeielse av taxfree-salget, skriver VG Nett.

— Det er rederienes ansvar å se til at passasjerene ikke handler for mye tollfrie varer. Her skal det være en selvjustis i bransjen, men gjennom kontroller og intervjuer har vi sett at det har sklidd litt ut. Derfor har vi bedt rederiene i vårt distrikt om å gjøre rede for sine rutiner, sier Per Wikøren, avdelingssjef for grensekontroll avdeling Sørlandet i Kristiansand til VG Nett.

Kvotene overholdes ikke

Men ifølge Telemarksavisa (TA) skal en passasjer på Kystlinks M/S «Pride of Telemark» ha gått i land med ni kilo tobakk - en mengde som tilsvarer 36 kvoter.

— Vi har avdekket flere tilfeller der passasjerer har kjøpt mer enn tillatt kvote, sier kontorsjef Bjørn Flåtesund ved Skien tollsted til TA.

— Vi kan i verste fall inndra provianteringstillatelsen, og dermed forby dem salget. Men vi har erfaringer med at rederiene tar oss alvorlig i slike saker, sier Wikøren til VG Nett.

Det er også kommet frem at flere såkalte cruisepassasjerer, som drar på dagsturer på de kortere rutene, fyller tollfrikvoten - til tross for at de ikke har vært utenlands i 24 timer slik reglene krever.

— Dette er et klart regelbrudd, og tillatelsen et gitt med tillit om at regelverket følges, sier Flåtsund til TA.

Tollvesenet venter nå på svar fra rederiene før de avgjør hva de skal gjøre videre med saken.

Ønsker å følge loven Administrerende direktør Svein Olaf Olsen i Masterferries var tirsdag ettermiddag den eneste som hadde svart på brevet fra tollvesenet, skriver VG.

— Dette er ikke en gang et diskusjonstema for oss. Hvis tollvesenet finner feil i rutinene, gjør de bare jobben sin. Vi skal følge loven, sier Olafsen til VG Nett.

Også de andre fergerederiene som har trafikk fra Norge, Fjord Line, Stena Line og Smyril Line, bør ifølge tollvesenet passe på. De er fullt klar over at det skjer utglidninger i praktiseringen av regelverket fra tid til annen og vil følge utviklingen nøye.