KRISTIANSAND: Bussene i kristiansandsregionen hadde en passasjerøkning på 4,6 prosent fra 2005 til 2006. De første 4 månedene i 2007 har de hatt en økning på ytterligere 1 prosent, dette til tross for dårlig fremkommelighet i vinter.
— Vi ville nok hatt enda større passasjervekst hvis vi ikke hadde måttet innstille flere av rutene under det verste snøkaoset, sier informasjonssjef i Vest-Agder kollektivtrafikk, Inge Os.
Han tror folk velger bussen på grunn av det gode rutetilbudet.
— Bussene går ofte, spesielt til og fra sentrum. Mange velger å ta bussen på denne strekningen, blant annet for å slippe parkering, sier han.
At prisene har steget med en krone siden 2005, tror han ikke har særlig betydning for passasjerene. Vest-Agder kollektivtrafikk regner fortsatt prisen per reise som relativt lav.
— Busskortene er spesielt rimelige, og ungdomskortene er de mest populære, forteller han.
Prisen per reise for ungdomskortet er 6 kroner, mens du med 30-dagerskortet får reisen for cirka 12 kroner.
Metroen øker mest
Det er bussmetroen som frakter flesteparten av passasjerene. Siden starten høsten 2003 har den hatt en vekst på gjennomsnittlig 5 prosent i året. Økningen så langt i år er på 2 prosent.
— Metrosystemet er enkelt, og rutetidene er lette å huske, forklarer Os.
Han forteller at metroen vil bli forbedret ytterligere fra høsten av.
— Vi vil at flere av bussene skal gå mer eller mindre direkte til og fra sentrum via E 18. Poenget er å korte ned reisetiden, slik at enda flere vil velge buss fremfor bil. M2 mellom Hånes og sentrum er den første ruten vi skal legge om, sier han.
Husstandene i Kristiansand vil få et infoskriv mot slutten av sommeren angående omleggingen.