KRISTIANSAND: «Vi ventet en pasient fra sykehuset på ettermiddag/kvelden. Han kom klokken 19, sittende i drosje, så utslitt at han ikke kunne stå på beina, men falt på kne idet han forsøkte å reise seg fra bilsetet! Han fortalte at han hadde sittet på ganga på sykehuset og ventet på drosje siden klokken 12,» skriver en bekymret ansatt ved Byglandsheimen i sin klage til Sørlandet sykehus (SSHF).Agder Taxi overtok ansvaret for syketransporten ved nyttår. Fædrelandsvennen har lest noen av de mange klagene som Sørlandet sykehus og Helse Sør har mottatt i siden.Torvgården legesenter i Lillesand skriver:«Ordningen medfører mye venting for pasienten. For det første er dette respektløst med tanke på pasientens tid, pluss at det medfører en opphoping av folk på venterommet. Vi synes denne nye ordningen er veldig lite tilfredsstillende, og håper dere igjen kan se på saken og komme med endringer som er mulig å gjennomføre», skriver legesenteret i sin klage til sykehuset.Også Ånen Werdal, ordfører i Hægebostad kommune, har engasjert seg: «Jeg, som ordfører i Hægebostad kommune, skriver dette brevet i frustrasjon og sinne på vegne av innbyggerne som må bruke drosje som syketransport til ulike tjenester. Jeg har vært i kontakt med legekontoret, frisørsalongen, fysioterapien og enkeltpersoner som opplever dette svært uverdig og tidkrevende. Et eksempel er en person som måtte ha to behandlinger i uka hos fysioterapeuten. Den ene gangen var ventetiden på drosje en time, den siste gangen fire timer venting. Ho vurderer å kutte ut behandlingen på grunn av belastinga med ventetiden,» forklarer ordføreren.«Pasientene blir redde og frustrerte på det nye systemet. Konklusjonen er at det er helt kaotisk, uten at jeg overdriver. Jeg krever at dette blir ordnet opp i straks. Vi kan ikke i år 2006 oppleve at Helseregionen innfører såkalte effektive systemer som ikke fungerer. Dette har med svake, levende mennesker å gjøre som blir skadelidende.» Legekontoret på Vanse reagerer slik: «Ved drosjebestilling tar det cirka tre minutter før det svares på telefon. De som svarer har ingen lokalkunnskap om geografi og kjøreavstander i vårt område. Telefonbestillingen tar tre minutter lengre tid enn tidligere. Dette medfører 60 minutter av våre kontordamers tid. Vi har forståelse for at SSHF må rasjonalisere og spare penger. Vi har dog liten forståelse for at det utføres på en slik måte at arbeidsmengde og utgifter overføres allmennlegetjenesten,» skriver Hans G. Lie, spesialist i allmennmedisin ved Listalegene på Vanse.I sitt svar til dem som klager skriver Helse Sør:«Helse Sør er kjent med at SSHF i disse dager legger om ordningene og håper vanskelighetene skyldes oppstartvansker med ny organisasjon. Det er uansett beklagelig at dere ikke opplever en fungerende syketransportordning, og Helse Sør vil vurdere hva som kan gjøres når svar fra SSHF foreligger».Sørlandet sykehus HF sier i sitt svar til klagerne:«SSHF anser den misnøye som fremføres som innkjøringsproblemer knyttet til etablering av nytt kjørekontor.»