Ny korridor: Vegvesenet har nettopp lagt inn det grønne alternativet til ny E39 gjennom Lindesnes kommune. Den stiplede linjen marker en 3,6 kilometer lang tunnel. Foto: Espen Sand
Folksomt: Innbyggerne i Lindesnes viste stort engasjement under folkemøtet mandag kveld. Foto: Espen Sand
Fikk spørsmål: Innbyggerne fikk sjansen til å stille spørsmål til ordfører Janne Fardal Kristoffersen og vegvesenets ansatte. Foto: Espen Sand
E39Lindesnes003.jpg Foto: Espen Sand

LINDESNES: — Jeg er svært glad for det nye forslaget om trasé som vegvesenet nå har lagt inn. En tunnel inn i fjellet vil skåne mye av den begynnelsen som ligger i dalen hvor gamle E39 ligger i dag. Det blå alternativet er planlagt like ved familiegården, og jeg taler jo litt for min syke mor, sier Kurt Vallesnes, en av de mange fremmøtte innbyggerne.

Folksomt: Innbyggerne i Lindesnes viste stort engasjement under folkemøtet mandag kveld. Foto: Espen Sand

Denne sommeren har vegvesenet jobbet med to alternative korridorer for ny E39 med fire felter. Begge alternativene ville gått i samme dalføre som veien i dag går. Etter flere klager og innsigelser, blant annet fra grunneiere på Trædal, så har vegvesenet nå laget en tredje korridor som vil gå lenger syd. Den nye traseen med en 3,6 kilometer lang tunnel vil skjerme bebyggelsen rundt Fasselandsvannet, Trædal og sentrumsområdet hvor veien i dag går. Da Nils Ragnar Tvedt, prosjektleder i vegvesenet, presenterte det nye forslaget under folkemøtet i Lindesnes, reagerte innbyggerne med spontan applaus.

200 år gammel gård

— Det er helt klart det beste forslaget. Vi har en gård ved Brandsdalen fra 1826 som vil se rett inn i nye E39 dersom de går for det røde alternativet gjennom Trædal, sier Nils Arnt Nilsen, innbygger i Lindesnes.

Ravneheitunnelen i Farsund er i dag Vest-Agders lengste tunnel på 3,3 kilometer. Går vegvesenet for det nye alternativet i Lindesnes, kan kommunen skilte med en rekordlang tunnel.

Tvedt i vegvesenet forteller at han aller helst ønsker å unngå lange tunneler.

Dyrt vedlikehold

— Vi ønsker i utgangspunktet ikke å bygge lange tunneler. De er blant annet åtte ganger så dyre å vedlikeholde som en vanlig vei. Jo lenge den er jo oftere trenger den vedlikehold, i forhold til utskiftning av armaturer og liknende ting. Den nye korridoren (grønn linje) er vi i utgangspunktet ikke helt fornøyd med. Vi kommer til å jobbe litt med den fremover, sier Tvedt.

E39Lindesnes003.jpg Foto: Espen Sand

Nils Arnt Nilsen kjøper ikke argumentet om at den lange tunnelen er for dyr.

— Vi har jo enormt med penger i dette landet, så vi kan ikke tenke på pengene i en så viktig sak. I Danmark og Tyskland bygger de aldri nye veier som berører bygdene, sier han.

Prosjektleder Tvedt mener at innbyggerne ikke kan forvente at alle hus skal skjermes.

- Brutal prosess

— Det å bygge vei er brutalt. Noen ganger er det slik at samfunnet krever at akkurat ditt hus må ofres. Da er det bedre å akseptere det og finne seg et nytt bosted, sier Tvedt.

Han mener at det røde forslaget til trasé som går gjennom sentrum av Lindesnes er blitt et svært lite sannsynlig alternativ.

— Det blir dårligere og dårligere for hver dag. Her må veien opp 8-10 meter over bakkenivå, og den vil ødelegge store områder av dyrket mark. Vi synes at Audna bør passeres lenger syd, mener prosjektlederen.

Hålandsheia

Annelise og Gunnar Ervik hadde tatt turen til folkemøtet i Lindesnes for å snakke varmt om rekreasjonsområdet Hålandsheia, som ligger nord for Mandal. I pausen av møtet benyttet de sjansen til å stille Tvedt noen spørsmål.

— Det ene veiforslaget vil ødelegge store deler av Hålandsheia. Jeg tror ikke folk helt skjønner hva som er i ferd med å skje. Dette området handler om livskvalitet for veldig mange mennesker, og det virker som om folk kun ønsker å bevare sine boliger, sier Annelise Ervik.