KRISTIANSAND: — Jeg hadde en veldig ubehagelig start på dagen. Dette skulle egentlig ha vært en vanlig flytur til Bergen tidlig på morgenen. Men på grunn av tåke på Flesland, kunne ikke flyet lette. De sa først at vi måtte vente i 3-4 minutter. Men det ble litt lenger enn det, for å si det sånn, sier Sara Kristiansen (16).

I hele 4,5 timer måtte Kristiansen og resten av Norwegian-passasjerene vente før flyet kunne lette fra Kjevik. Det skulle ha lettet klokka 08.15, men var ikke i lufta før 12.25. ## Var sulten

Sara kristiansen (16) Foto: Privat

16-åringen var på vei til Bergen der hun går på skole, etter høstferie hjemme på Volleberg.— Det var trangt på flyet, og jeg hadde ikke spist frokost. Vi fikk ikke noe mat på flyet, men etter å ha klaget en stund, fikk jeg et knekkebrød av flyvertinnen. Etter to timer fikk vi en liten pose nøtter og ei flaske vann. Etter å ha sittet så lenge, burde vi fått mer enn en liten pose nøtter. Mange var sultne, mener Kristiansen.

Passasjerene fikk ifølge Kristiansen først beskjed om at de kunne gå ut i ventehallen for å kjøpe seg mat.— Men da vi var på vei ut, fikk vi beskjed om å bli sittende hvis vi ville være med til Bergen. Hvis vi gikk ut, kunne vi bare dra hjem, forteller Kristiansen.

- Dårlig at de ikke fikk mat

Hun forteller at mange ble leie av å vente, og forlot flyet. Selv skulle Kristiansen ha rukket en tannlegetime og skolen.

— Jeg er framme nå, men rakk ingenting av det jeg skulle, sier hun.

Faren Han Olav Kristiansen reagerer på servicen fra Norwegians side.

— Jeg fulgte dattera mi på terminalen og stilte meg på busstoppet ved rullebanen for å se flyet lette. Etter en time ringte jeg. Da var hun allerede sulten. Mens jeg snakket med henne, hørte jeg kapteinen sa at de kunne gå ut i ventehallen. Da kjørte jeg tilbake for å gi henne penger til mat. Men så fikk de ikke lov til å gå ut likevel. Jeg synes det er ekstremt dårlig at de ikke fikk noe mat, forteller Kristiansen.

- Beklager ventingen

Astrid Mannion, kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, beklager at passasjerene måtte vente.

— Vi forstår at dette har vært frustrerende for passasjerene. Vi har ikke matservering om bord på disse rutene, derfor var vann og nøtter det eneste vi kunne tilby om bord. Vi beklager at passasjerene måtte vente så lenge imens flyet ventet på klarsignal, sier hun i en e-post.

— Er det vanlig at folk må vente så lenge på flyet uten å få gå ut og kjøpe mat?

— Nei, det skjer ikke ofte. Men lar man passasjerene gå av flyet for å kjøpe mat og sånn, kan det være vanskelig å få alle om bord raskt igjen. Da kan vi risikere å miste sloten, avgangstiden vi har blitt gitt. I slike tilfeller må vi også forholde oss til instruksene som er gitt av flyplassen, sier Mannion.