KRISTIANSAND: — Da det nærmet seg så vi at pågangen var litt for liten. Vi må være sikre på at rutene er lønnsomme, så da valgte vi å legge den på is, sier Flynonstop-eier Espen Hennig-Olsen til Fædrelandsvennen.

Stockholm var en av fem nye vinterdestinasjoner Flynonstop lanserte like før sommeren. Sveriges hovedstad er den fjerde største utenlandsdestinasjonen fra Kjevik og Flynonstop hadde derfor store forventninger til nysatsingen.

— Det er en ganske kort reise. Med oss hadde du sluppet å fly via Oslo, men interessen var ikke stor nok. Vi hadde dessuten planer om en link med en annen destinasjon som var vanskelig å få til, sier Hennig-Olsen.

Fire nye vinterdestinasjoner

Turene til de fire andre destinasjonene vil gå som planlagt. Fra 31. oktober vil det gå fly til Dublin, dagen etter starter "fotballruten" til Manchester og 2. november blir det mulig å fly til Alicante fra Kjevik. Turene til St. Gallen i Sveits starter opp i januar.

Flynonstop klarte ikke å selge nok billetter til Stockholm. Dermed ryker ruta. Foto: Jon Anders Skau

— Manchester og Dublin ser bra ut. Alicante går litt tregere. Når det gjelder St. Gallen tror vi desember kommer til å bli en stor salgsmåned, sier Hennig-Olsen.1. november går også startskuddet for Flynonstops flyvninger fra Bodø til London.

— Det er vi veldig fornøyd med. Bodø har ingen direkteruter til utlandet, så dette blir den raskeste veien til London, sier Hennig-Olsen.

Nye ruter fra Kristiansand

- Dere flyr nå fra Kristiansand, Ålesund og snart Bodø. Vurderer dere flere norske byer?

— Det kan jeg ikke si noe om nå. Vi vurderer forskjellige ruter og ser hva som kan passe. Vi har dessuten bare ett fly, så det er begrenset hva vi kan få til. I løpet av en ukes tid kommer vi nok til å lansere en ny rute eller to fra Kristiansand, sier Hennig-Olsen.

- Du har tidligere snakket om å skaffe et ekstra fly. Hva er status her?

— Det kommer an på om vi får til ruteplanene. Vi må ha en sikkerhet i bunn for å kunne kjøpe et nytt fly og det har vi ikke per dags dato, sier Hennig-Olsen.

Hard konkurranse

Førsteamanuensis og luftfartsekspert Espen Andersen ved BI mener det er vanskelig for selskaper som Flynonstop å vinne fram i konkurransen med de store.

— Fra Oslo går det fly til Stockholm hver time. Dermed kan du velge når på dagen du vil reise. Dessuten går det fly til destinasjoner over hele verden, sier Andersen.

Selskaper som SAS kan dermed fylle opp flere fly om dagen med passasjerer som skal fra Kristiansand til Oslo og deretter videre.

— Hvis du er SAS er det om å gjøre å samle mest mulig på en samleflyplass som Gardermoen. Muligheten til billigselskapene er å se på ruter som ikke er lønnsomme eller som ikke passer inn i nettverket til de store selskapene, sier Andersen.