MANDAL: — Det er forferdelig trist å tenke på at huset, som har vært familien eie siden 1927, kan bli revet til fordel for en parkeringsplass, sier Jan Petter og Jorunn Christensen.

Sammen med nabohuset og et menighetslokale ble Christensens hjem omregulert til skole/parkering i 2008. De er nærmeste nabo til barneskolen Furulunden skole midt i Mandal sentrum. Et område kommunen har omregulert med tanke på framtidens befolkningsøkning, eventuell utvidelse av skole og medfølgende parkeringsplasser.

Håpløs situasjon

— Det er en helt håpløs situasjon. Vi kan jo ikke selge en bolig som kanskje skal rives, og vi vil heller ikke legge mye av vår sjel inn i noe som kan forsvinne. Kommunen vil heller ikke kjøpe oss ut før de må, sier Jan Petter Christensen oppgitt.

LANGE TRADISJONER: Huset i Furulundsgata har vært i Jan Petter Christensens familie siden 1927. Selv har han og kona bodd der siden 1987. - For meg er dette Mandals flotteste sted, forteller han. Her er han i hagen sammen med hunden Pia. Foto: Espen Sand

— De må da klare å finne parkeringsplasser uten å rive boliger. Vi ønsker at kommunen skal ta huset vårt ut av planen, sier ekteparet.

Lokalpolitiker Stein Inge Dahn (V) mener kommunen opptrer totalt uansvarlig når man prioriterer å rive hus for å lage parkering.

— Det er helt uakseptabelt at folk skal gå rundt i årevis og gruble på om de mister sitt eget hjem. Disse planene kan stå i en evighet før kommunen har råd til å gjennomføre dem. Dessuten er det en totalt unødvendig prosess, sier Dahn.

— Er det noe vi har nok av i denne byen så er det parkeringsplasser. Det vil være en enkel sak å finne et egnet sted til parkering uten å fjerne folks hjem. Saken er så vill at jeg nesten ikke tror det, sier politikeren.

Sandens velforening står mellom barken og veden i denne saken. Det mener leder Janne Clausen Ree.

— Rent prinsipielt er det helt på jordet med riving, men samtidig vil vi ha en best mulig skole, sier Ree.

Sykkel fremfor bil

Hun mener kommunen bør senke kravet om antall parkeringsplasser.

DÅRLIG BEHANDLET: - Behandlingen vi har fått fra kommunen er skammelig, sier Jan Petter og kona Jorunn Christensen. Foto: Espen Sand

— Nytenkning i sentrale strøk er å bygge sykkelparkering fremfor bil. Om Mandal skal ha ambisjoner om å være sykkelby bør det prioriteres her. Det er i allmennhetens interesse at det blir mindre trafikk i et slikt område, sier velforeningslederen.

Kommunalsjef Arne Wilhelmsen i Mandal mener noen må tåle å bli lidende når samfunnet skal utvikles.

- Noen må lide

— Først må jeg si det alltid er leit for den som blir berørt i slike saker. Vi kommer opp i slike utfordringer fra tid til annen, og håper at dette kan forhandles den dagen vi får konkrete planer. Området ble omregulert med tanke på befolkningsvekst og en fremtidig utvidelse av skolen, sier Wilhelmsen.

— Hvorfor må de tre eiendommene være bundet av reguleringsplanen om det ikke foreligger konkrete planer?

— Jeg tror det er enklere for beboerne å forholde seg til noe de vet lang tid i forveien. Fremfor at man får beskjed med kort frist om at området skal brukes til skole eller parkering, poengterer Wilhelmsen.

- Rimelig drastisk med riving

— Det er rimelig drastisk at man tenker på å rive tre hus for å lage parkering. De husene er også på grensen til å være verneverdige, og så lenge eiendommene ligger i planen er eierne helt låst, sier Kalle Glomsaker, barn og unges representant i Mandal.

— Hvorfor tenkte man ikke parkering når man jobbet med speilen-området. Her kunne man hatt parkering under bakkenivå. Det er slik man gjør det i andre byer, sier Glomsaker.

Sanden Vel har hatt flere innvendinger mot parkeringsplassene som planlegges like ved skolen. Foreningen mener økt trafikk vil skape et farlig miljø som skolebarna. Glomsaker er ikke enig.

— Rent trafikksikkerhetsmessig for barna vil være noen forskjell om man lager parkering i kysset ved Furulundsgata eller andre steder. Parkering nærmere Skriverhaven kan derimot bli farlig, mener Glomsaker.