SOM EN GUTTUNGE: Henry Hansen (65) innrømmer at han aldri blir voksen når det gjelder Morgan. Foto: Lars Hollerud
CAPS: - Bilen er klassifisert som motorsykkel. Likevel er ikke hjelm påbudt, opplyser Henry Hansen. Foto: Lars Hollerud

KRISTIANSAND: I alle fall når det gjelder bil, motorsykkel og sykkel.

Alle sammen er av typen Morgan, og produsert i Malvern i nærheten av Birmingham i England.

— Kona vil at jeg skal selge trehjulingen. Det har jeg ikke lyst til, så lenge jeg er i stand til å krype oppi.

Henry Hansen er 65 år nå.

Men når det kommer til veteranbiler generelt og Morgan spesielt, er han leken som en unggutt.

— Si litt om trehjulingen,

Motorer fra andre

— Bestillingslisten er halvannet år lang. Den heter Aero, er kopi av en 1930-modell og definert som motorsykkel. Derfor bare skilt bak. Men heldigvis trenger jeg ikke hjelm. Motoren er forresten en Harley-Davidson. Og motoren til firhjulingen er en Triumph. Morgan bruker bare andres motorer.

— Dermed er vi over på firhjulingen.

— Ja, det er en 1959-modell som en kamerat ga opp etter fem års restaurering. Han og kona ville heller drive med triatlon.

— Det vil ikke du?

— Nei. Jeg vil drive med Morgan, og gjorde bilen ferdig.

— Med livreim over panseret?

Rally

— Den er varemerket på gamle Morgan'er. Poenget er å hindre panseret i å løsne i fart. Dette er forresten en rallybil, med veltebøyle og sterk motor.

— Har du kjørt rally med den?

— Ikke den, men med en 1970-modell TVR som en sønn har overtatt. Med en rik amerikaner som kartleser kjørte jeg et veteranrally fra London til Lisboa. Tror det er 13 år siden. I alle fall fikk vi sølv i klassen for biler over tre liters motor. Sånt noe våger jeg ikke mer.

— Tohjulingen, da?

— En Morgan, det også, og min nyeste tilvekst. Sjefen, Charles Morgan, bruker fortsatt en slik til og fra jobb i England.

Henry Hansen sier han har hatt alle typer Morgan, fordelt på 10-12 biler, i løpet av omtrent 20 år.

Den øremerkede interessen har direkte sammenheng med bilkort han samlet på som guttunge.

Det hører med i Morgan-omtalen av Hansen at han har skaffet Morgan til så å si alle de 14-medlemmene i interesseforeningen Sørmog.