AGDER: I 1994 var det 38.000 snøskutere registrert i Norge. I 2002 var antallet 50.000. — Nå er antallet snøskutere her til lands oppe i 70.960, sier Pål Bruhn ved opplysningsrådet for Veitrafikken.

Det er en økning på 30 prosent på ti år, og omtrent en dobling siden 90-tallet.

3777 snøskuterne putrer og går i Agder, og bestanden øker jevnt og trutt: I 2011 ble 242 nye snøskutere registrert.

Øker mest

Med andre ord: Antallet registrerte snøskutere i Agder har steget med 6,8 prosent, bare på ett år.Det tilsvarende snittet på landsbasis er 3,2 prosent, ifølge tall fra OFV.

Selv ikke et fylke som snøskutergrossisten Finnmark kan hamle opp med kjøpe— og kjørelysten på Agder.

Den høyeste veksten finner vi i Valle kommune, der det nesten er 10 prosent økning i antallet snøskutere siden 2010.

En liten sjekk viser at det akkurat nå er nærmere 200 brukte snøskutere til salgs på rubrikkmarkedet finn.no, bare i agderfylkene.

Unntak

Det er forbudt å kjøre snøskuter i utmark. Den enkelte kommune kan innenforferdselslovensog forskriftenes rammer gi særskilte tillatelse. Formålet kan bl.a. være:

  • Transport som er nødvendig for drift av turistanlegg som ikke ligger til brøytet bilvei

  • Opparbeiding og preparering av skiløyper og skibakker for allmennheten og for konkurranser

  • Transport av jaktutbytte ved elg og hjortejakt

  • Fastboende kan få løyve for leietransport for hytteeieremellom bilvei og hytte

  • Transport ifb. medtilsyn med privat hytte etter eiers oppdrag

  • Transport for massemedia på reportasjeoppdrag

  • Transport av funksjonshemmede

Adgangen til slik ferdsel er større på vinterføre med snøskuter enn på barmark, idet barmarkskjøring gjør større skader på naturen.

Kjøringen må ha et bestemt formål og det kan stilles krav om at kjøringen foregår til bestemte tider eller følger bestemte traseer .

Det gis ikke tillatelse til fornøyelses- og rekreasjonskjøring.

Du kan for eksempel få dispensasjon for å kjøre til hytta di dersom du har mer enn 2,5 km fra brøytet vei til hyttedøra. Men kun til selve transporten opp. Resten av hytteturen må skuteren stå pent parkert.

Les også:

VALLE: Frykter snøscooter-stopp

Nesten alt er forbudt

I Valle kommune i Aust-Agder var det i fjor 750 løyver for motorisert ferdsel i utmark.

- Alle som oppfyller kravene, får løyve, sier jordbrukssjef og rådgiver i Valle kommune, Jon Ødeskaug.

Flere av løyvene gjelder nyttetransport til egen hytte.

- Løyven kan gis til hytteeier og dennes nære familie. Men det er noen som prøver seg, og fører opp svigersønn og andre på søknaden, det avslår vi.

- Så f.eks. svigersønnen kan ikke bruke din skuter når han er på hytta med familien?

— Nei. Løyven kan da gis til datteren.

- Men han kan ikke reise opp alene, altså. Og kjøre familiens skuter?

— Niks.

- Men etter at du har kjørt opp varer og vanndunker og unger og svigermor, da kan du vel ta deg en tur på heia med skuteren?

- Nei, det som ligger i løyvet er selve transporten opp. Du kan ikke rase rundt hytta hele dagen.

- Kan du kjøre ut ved til et bål i skogen?

— Nei, men du kan kjøre ved mellom hytte og fast bopel. Men da må du søke spesielt om dette i tillegg.

- Men du kan vel kjøre opp på heia i solnedgangen og hente ungene som er slitne?

— Nei, det kan du ikke.

- Kan du ikke frese litt rundt når du først har kjøpt deg en skuter, og har løyve og alt?

— Nei, loven er klar. Du kan ikke kjøre skuter i utmark uten et dokumentert nytteformål. Og du skal kjøre hensynsfullt og skånsomt.

Mørketall

Forholdet mellom registrerte snøskutere og antall løyver gitt av kommunen er konsistent, det er gjerne flere løyver enn skutere.

Forklaringen er enkel:

Når det eksempelvis i Valle foreligger 750 løyver og dispensasjoner, men det kun er 439 registrerte snøskutere, er det fordi flere av løyvene gjelder ATV, noen helikoptertransport, og en god del er gitt til hytteeiere bosatt i andre kommuner.

Det er imidlertid etter det fvn.no erfarer langt flere snøskutere i bruk enn de som er registrert. Mange er avskiltet, men fortsatt i bruk, andre er ulovlig importert.

Den ulovlige kjøringen, dvs kjøring uten løyve, dispensasjon eller førerkort for beltemotorsykkel, er omfattende, tror politiet.

Selv om det jevnlig tikker inn anmeldelser til agderpolitiet, er det på langt nær noe annet enn en pekepinn på omfanget:

- Det er store mørketall, sier påtaleleder Nils Grønås ved Agder politidistrikt.

Politiets oppfatning deles av Statens Naturoppsyn, som fører tilsyn med loven og kontrollerer at den etterleves.

- Vi oppfatter at det er en del ulovlig kjøring på snøskuter, sier seniorrådgiver John Ole Grøtte i Statens naturoppsyn.

Grøtte har onsdag vært i kontakt med SNO-ansatte i agderfylkene, og understreker at inntrykkene varierer veldig fra område til område.

— Det er umulig å si noe mer konkret, selvsagt, for vi kan bare rapportere om det vi finner når vi rent fysisk er ute på kontroller. Men det foregår utvilsomt mye kjøring som det ikke finnes hjemmel for.

Senere denne uka vil fvn.no komme tilbake til statistikken over anmeldelser og påtaler ved ulovlig snøskuterkjøring.

Registrerte snøskutere i Agder:

Aust-AgderAntall snøskutereNye i 2011
Risør382
Grimstad1004
Arendal2005
Gjerstad200
Vegårdshei272
Tvedestrand252
Froland564
Lillesand441
Birkenes492
Åmli14210
Iveland342
Evje Og Hornnes1859
Bygland24425
Valle43936
Bykle16310
totalt:1766114
Vest-AgderAntall snøskutereNye i 2011
Kristiansand S38215
Mandal453
Farsund100
Flekkefjord273
Vennesla2137
Songdalen483
Søgne659
Marnardal380
Åseral23714
Audnedal476
Lindesnes120
Lyngdal612
Hægebostad37133
Kvinesdal14410
Sirdal31124
totalt:2011129

FØLG OSS: Fvn.no kommer tilbake med mer