KRISTIANSAND: — Jeg har aldri tenkt tanken at Bård arbeidet på en farlig plass. Jeg trodde det var så sikkert, sier Beathe Leesland Vennesland (52) til Fædrelandsvennen.

Om morgen 21. juni i fjor sa hun adjø til samboeren Bård Egil Homme (53) hjemme i Vennesla. Begge gledet seg til arbeidsdagen var ferdig.

— Vi skulle planlegge bryllupet vårt. Det skulle stå i august, og invitasjonene var allerede sendt ut, sier Beathe Leesland Vennesland.

Første sjokk

BLE 53 ÅR: -Han tok aldri noen sjanser. Så at dette skulle skje ham var helt utrolig, sier de etterlatte om Bård Egil Homme. Foto: Torstein Øen

Homme var innleid av Repstad anlegg til å gjøre oppmåling i tunnelen som bygges mellom Hannevika og Vågsbygd. På formiddagen den varme sommerdagen fikk familien sjokkbeskjeden:Alene i mørket var 53-åringen blitt påkjørt av en ryggende dumper. Han døde senere av de kritiske skadene på sykehuset.

— Vi trøster oss med at vi er skapt slik at vi ikke tåler så mye smerte før vi går i koma, og håper at Bård ikke hadde så mye smerter da han døde, sier Beathe Leesland Vennesland.

Andre sjokk

Hun sitter sammen med Hommes søster, Inger Lill Spjote, og hans datter Karina Homme (24). Et drøyt år senere har de fått et nytt sjokk: politiets henleggelse av dødsulykken.

— Det føles for lettvint. Vi mener Repstad anlegg slipper unna alt for billig fra dette, sier Inger Lill Spjote på vegne av alle tre.

Gjennom sin etterforskning har politiet kommet til at det ikke kan bevises at dumpersjåføren eller Repstad anlegg AS har gjort noe straffbart i forbindelse Hommes død.

60.000 kroner i bot

OMKOM: Bård Egil Homme arbeidet i den nye Vågsbygd-tunellen da han ble rygget ned. Han døde av skadene på sykehuset.

For få uker siden opplyste politiadvokat Eirik Ramsland til Fædrelandsvennen at Statsadvokaten i Agder har henlagt etterforskningen etter innstilling fra politiet.En bot på 60.000 kroner til Repstad anlegg var det eneste som kom ut av saken. Entreprenøren kunne ikke dokumentere at polakken som kjørte dumperen hadde gjennomført sertifisert sikkerhetsopplæring for dumper.

— Vi kan ikke sette dette i sammenheng med dødsulykken, sa Ramsland til Fædrelandsvennen 22. august.

De etterlatte har nå klaget på henleggelsen. Bistandsadvokat Svein Kr. Haanes sier hans klienter tviler på at fakta i saken er korrekt vurdert i henhold til arbeidsmiljøloven og gjeldende forskrifter.

- Forstår ikke

— Vi har store problemer med å forstå at de sikkerhetsbestemmelser som fremgår av kjøretøyforskriftene og forskrift om utførelse av arbeid, kan være fulgt, sier Haanes til Fædrelandsvennen.

Han og de etterlatte spør seg om hvordan det kan være mulig at en som driver med oppmåling inne i tunnelen, skal måtte jobbe alene med konsentrerte arbeidsoppgaver i en mørklagt tunell uten noen form for hjelpemann eller andre tilstede, samtidigsom det kjører tunge hjullastere fram og tilbake.

Kritisk til Arbeidstilsynet

Boten til Repstad anlegg var i tråd med tilrådningen om straff fra Arbeidstilsynet. Tilsynet mente hovedspørsmålet i forbindelse med ulykken var om sjåføren hadde fått tilstrekkelig opplæring.

Bistandsadvokat Haanes er kritisk.

— Jeg synes det virker for lettvint at Arbeidstilsynet i sin tilrådning om straff ikke går inn i det som er det alvorlige med denne saken, nemlig at en arbeidstaker omkommer på jobb, sier bistandsadvokat Haanes.

Han viser til at Arbeidstilsynet i sin granskning av ulykken påviste lovbrudd fordi det ikke var lys i tunnelen hvor ulykken skjedde. Det var heller ikke satt opp fysisk sikring mellom der Homme arbeidet og der dumperen kjørte. For dette ble det gitt pålegg til arbeidsfellesskapet NCC/Repstad anlegg.

- Har begrensede resurser

OPPGITT OVER POLITIET: Familien til Bård Egil Homme er oppgitt over at politiet har avsluttet etterforskningen av dødsulykken i fjor sommer. Fra venstre: samboer Beathe Leesland Vennesland, søster Inger Lill Spjote og datter Karina Homme. Foto: Torstein Øen

Til Fædrelandsvennen svarer tilsynsleder Paul Bjarne Nerheim i Arbeidstilsynet at de valgte å konsentrere seg om det de mener var det klareste lovbruddet i saken.— I år har vi hatt tre dødsulykker. Vi har begrensede ressurser, og vår erfaring er at skal vi nå fram, må vi spisse sakene. Manglende dokumentasjon på opplæring var et klart lovbrudd. Som eksempel: Du kan ikke kjøre uten sertifikat, men det er ikke påbudt å opplyse veien du kjører på, sier Nerheim.

Han legger til:

— Vår oppgave er ikke å straffe noen. Vi er en forebyggende etat. Politiet står fritt til å gjøre egne vurderinger i alle saker, sier Nerheim.

Vil gjennomgå klagen

Fungerende påtaleleder i Agder politidistrikt, Terje Kaddeberg Skaar, har følgende kommentar til klagen fra de etterlatte.

— Denne klagen vil bli gjennomgått og vurdert. Hvis vi ikke finner grunn til å endre henleggelsen, vil vi sende klagen videre til Statsadvokaten i Agder, sier Skaar.

Familien til Bård Egil Homme sier at de ønsker gjenopptakelse av etterforskningen også fordi de vil hindre at liknende ulykker skjer på nytt.

— Det som skjedde med Bård, må ikke skje igjen med noen andre, sier søsteren, Inger Lill Spjote.