KRISTIANSAND: — Båten er i sterkt forfall. Det er et tidsspørsmål før den flater ut og raser sammen. Bare siden i sommer har det vært en stor forringelse av vraket, sier stabssjef Bård Austad ved Agder politidistrikt, til fvn.no.

Politiet frykter dermed nye dykkeulykker og ønsker å innføre et permanent dykkeforbud på M/S Seattle. Austad overtok som stabssjef og fikk en ressurskrevende rednings- og bergingsaksjon å håndtere da to dansker omkom på en dykketur til vraket høsten 2010. I forbindelse med bergingsarbeidet ble det nedlagt midlertidig dykkeforbud. Nå ønsker politiet å gjøre det permanent og har ført omfattende korrespondanse for å finne en lovhjemmel for å nedlegge et slikt forbud. Så langt har de ikke lykkes.

seattle_dykk468 Foto: Trond-Jarle Repvik

Politiet ønsker å innføre forbudet som et forebyggende tiltak.— Vi har god tro på at de seriøse aktørene vil slutte med dykkeekskursjoner, og at omfanget vil bli vesentlig redusert med et dykkeforbud, sier Austad og skisserer at politiet kan komme til å be om en refusjon på ressursbruk dersom en redningsaksjon er påkrevd i forbindelse med et ulovlig dykk.

Ønsket om dykkeforbud faller ikke i god jord hos dykkemiljøet.

Reagerer

— Jeg har forståelse for at de har hatt dykkeforbud i forbindelse med uthenting av de omkomne, men vi er redd for er at det skal bli et permanent forbud, noe vi synes er helt unødvendig, sier dykkeentusiast og frp-politiker Bjarte Vestøl til fvn.no.

Han reagerer sterkt på politiets ønske om å innføre et permanent dykkeforbud på skipsvraket M/S Seattle, som er en viden kjent attraksjon i dykkemiljøet. ”M/S Seattle” har lenge vært et yndet mål for dykkere der det ligger på bunnen av Korsvikfjorden. Skipet ligger i en skråning hvor akterenden ligger på 22 meter, mens baugen ligger på 72 meter under havoverflaten. Det 140 meter lange skipet er kjent som et vanskelig dykk hvor man må ta forhåndsregler.

Vestøl har selv godt over 1000 dykk på cv-en sin. Mer en 300 av disse er tatt rundt skipsvraket på Korsvikfjorden. Han mener vraket er trygt å dykke til, så lenge man kjenner sine begrensninger og følger dykkereglene.

— Det er selvfølgelig dypt tragisk med de dødsulykkene som har vært, men det er folk som har gått over egne grenser på den måten at de enten at de har gått for dypt, eller at de har gått inn i vraket, noe som ikke er å anbefale på Seattle, sier han og fortsetter:

— Voksne folk må ta ansvar for sine handlinger. Det blir som å kjøre bil. Du må ta ansvar for deg og dine. Så lenge du avpasser farten etter forholdene er det forholdsvis trygt å kjøre bil. Sånn er det når du dykker også. Overholder du grunnreglene når du dykker på Seattle, så går det bra, mener han.

Austad medgir at det stort sett går bra å dykke på vraket, men at livsfaremomentet overskygger dette sammen med det faktum at skipet er i forfall.

— Skipet er i ferd med å rase sammen. Båten ligger i spenn over en renne. Det er et digert fartøy og det er i ferd med å kollapse, sier Austad.

Attraksjon

seattle_dykkere468 Foto: Trond-Jarle Repvik

Vestøl frykter på sin side at Kristiansand mister en dykkeperle, dersom forbudet blir innført.— Dette er et av de største og best bevarte vrakene vi har fra andre verdenskrig. Det er en kjempeattraksjon. Det er et kjent vrak i euorpeisk sammenheng, og folk kommer langveisfra, ene og alene for å dykke på vraket, i tillegg til alle de lokale dykkerne som tar turen, sier han.

- Kostbart forbud

seattle468

Vestøl mener i tillegg at det vil være langt mer kostbart i lengden å overholde et dykkeforbud, noe Austad avviser kontant.— Forbudet vil ikke koste oss noen ting. Det er ikke slik at vi kommer til å innføre dykkepoliti for å forhindre dykk. Men vi tror at seriøse aktører vil la være å dykke med et forbud. Får vi tips om ulovlig dykk, vil vi selvsagt ta affære, sier Austad og skisserer et langt mer kostbart scenario med fremtidige redningsaksjoner.

Store ressurser

Politiet brukte i fjor vår store ressurser på å finne og hente ut de omkomne danskene etter det fatale dykket. En av dem ble etter mye om og men hentet ut. En av dem er fortsatt savnet.

— Det er ikke få kroner det er snakk om. Vi snakker om en to døgn lang redningsaksjon og en adskillig lengre bergingsaksjon i et forsøk på å hente dem ut. Dette har vært kostbart. Vi snakker om million-beløp bare i eksterne aktører, opplyser Austad.

Etter å ha fått nei fra Kystverket om å nedlegge forbud, søker politiet nå juridisk bistand for å finne noen som har myndighet til å gjøre det.

— Vi vet ikke om vi lykkes, men vi gir oss ikke med det første, sier Austad.