LILLESAND/LILLESTRØM: — Det er helt fantastisk at vi vant. Vi er superfornøyd, sier Snorre Leikanger (18), som er styreleder i Media Addiction UB og elev ved Møglestu videregående skole.

Torsdag gikk reklamefilmen deres, Lyden av promille, helt til topps i klassen Beste reklamefilm under NM for ungomsbedrifter på Lillestrøm.

Disket

Det var på ingen måte noen selvfølge. Filmen deres ble først disket fra konkurransen, fordi den er kun ni sekunder lang.

I retningslinjene i NM står det at reklamefilmene skal være mellom 30 sekunder og ett minutt lange.

— Men så bestemte de seg for at vi kunne være med likevel, og da er det jo ekstra morsomt at vi vinner, sier Leikanger.

Vist på kino

Han driver Media Addiction UB sammen med makker Simen Dyve Samuelsen (19). Lyden av promille ble laget for ett år siden til den landsomfattende konkurransen Death trip, som går ut på å lage den beste holdningskampanjen mot ruskjøring.

Også den gang gikk reklamefilmen til topps.

Den har derfor rullet over kinolerret fra Oslo til Kristiansand i lengre tid. I påska ble den også vist i reklamepausene på tv.

— Vi ville formidle et budskap på kortest mulig tid. Samtidig som seerne skulle huske budskapet etterpå. Derfor lagde vi den så enkel, men tydeligvis er den virkningsfull, sier den unge, daglige lederen.

«En genial idé»

Det var filmselskapet Snöball Film AS som juryerte og delte ut prisen for Beste reklamefilm.

«Med utgangspunkt i en genial idé har de lykkes med å lage en annerledes film. På mindre enn 10 sekunder får de formidlet et hav av følelser med et svært enkelt grep. Alle juryens medlemmer var begeistret for filmen. Det enkle, men klare uttrykket gjorde at filmen skilte seg ut blant de mange bidragene. Det enkle er ofte det beste», het det i juryens begrunnelse.

Selv om Media Addiction UB har høstet mye ros for sitt arbeid med filmer og nettsider, blir selskapet oppløst til sommeren. Da går elevene ut fra videregående skole.

— Vi er litt usikre på om vi skal fortsette virksomheten i et annet selskap etter dette. Da er det jo militæret og sånt som står for tur, sier Leikanger

Simen Dyve Samuelsen og Snorre Leikanger vant pris for beste reklamefilm. Foto: Ungt Entreprenørskap