KRISTIANSAND: Kristiansandsregionen har gjort mye bra for at flere skal reise kollektivt, gå og sykle. Kristiansand ser likevel ikke ut til å nå målene for å redusere biltrafikken. Om det skyldes manglende gjennomføring av restriktive tiltak eller sen gjennomføring av etablering av kollektivfelt, i samsvar med avtalen, er uklart. Utbetaling av 60 millioner kroner blir derfor satt på vent inntil flere av de planlagte tiltaka er iverksatt og restriktive tiltak i samsvar med avtalen er fulgt opp, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa i en pressemelding.

Samferdselsdepartementet ber samtidig Vest-Agder fylkeskommune og Kristiansand kommune om en nærmere vurdering av når målene forventes nådd og ber om tilbakemelding på dette innen 1. juni 2012. ## Skulle hatt 60 millioner

Gitt at avtalen med staten hadde blitt fulgt opp for 2011, skulle Kristiansandsregionen ha blitt tildelt 60 millioner kroner i 2012 fra den statlige ”Belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i byområdene”.

Videre i pressemeldingen heter det:

Kristiansandsregionen har hittil fått til sammen 225 millioner kroner siden den fireårige avtalen med staten om tildeling av midler fra belønningsordningen ble inngått i 2009. Den årlige tildeling er avhengig av at det legges fram dokumentasjon som viser at avtalen har blitt fulgt opp i foregående år.

Formålet med belønningsordningen er å stimulere til bedre fremkommelighet, miljø og helse i storbyområdene. Dette gjøres ved å dempe veksten i behovet for motorisert transport og øke antallet kollektivreiser på bekostning av reiser med privatbil. Avtalene innenfor ordningen skal bidra til å bygge opp under målsetningene i Klimaforliket og Soria Moria II-erklæringen. Samferdselsdepartementet ser på denne type virkemiddel som viktige for å utvikle en effektiv og bærekraftig transport i byområdene.

— Det blir trangt

Administrerende direktør, Siv Wiken i Agder Kollektivtrafikk (AKT) opplyser at det ble gjort mindre endringer i budsjettet fra 1.1. 2012 grunnet varslet usikkerhet om belønningsmidlene.

— Det blir trangt i år, men vi skal prøve alt vi kan å opprettholde den produksjonen vi har ut året. Fra og med 1.1 2013 vil vi trenge ytterligere midler for å kunne holde produksjonen oppe, sier hun.

- Hva synes du om at belønningsmidlene er satt på vent

— Vår oppgave er å få så mye kollektivtransport ut av de midlene vi får, svarer Siv Wiken.