KRISTIANSAND: — Det er bare å erkjenne at for en del mennesker i min alder så kan det å ta seg en sykkeltur være relativt anstrengende, mens dette var jo bare gøy. Dessuten faller argumentet om at man ikke må komme svett og fæl til møter, sier høyrepolitikeren til Fædrelandsvennen.

På teststadiet

Kristiansand kommune skal kjøpe flere elektriske sykler for å få erfaring med teknologien. Dessuten ønsker kommunen å markedsføre transportformen til ansatte og innbyggere.

Torsdag hadde rådgiver i Kristiansand kommunen, Raimond Oseland, trommet sammen et tråkkelag for å teste flere modeller. Turen gikk fra Tresse til Odderøya med retur, og måleresultatene ble omhyggelig dokumenter i ulike skjema.

Oseland har ståltro på at elsykler kan redusere kommunens behov for biler, blant annet i helsesektoren.

— Tar man i bruk disse framkomstmidlene vil man redusere køproblemer og klimautslipp. Elsykkel kan være en stor investering, men folk må se på det som et alternativ til bil nummer to. Gjør man et regnestykke ser man at det er penger å spare, sier Oseland.

- Nesten som juks

Venstrepolitiker Dag Vige er en ivrig syklist og var med i dagens testpanel. Allerede på 90-tallet skaffet han seg elbil som en av de første i Kristiansand.

— For meg blir dette nesten som juks, men hvis el-sykler kan få flere til å droppe bilen er dette en god løsning. I tillegg slipper man bompenger og parkering, sier Vige.

Både Dag Vige og Hans Otto Lund mener el-sykler kan erstatte kommunens behov for biler.

— Min kone jobber som hjemmesykepleien, og for dem ville dette vært genialt. Man vet at omkring 30 prosent av befolkningen ikke disponerer bil. Da vil sykkel være genialt. Jeg ser bare muligheter med dette, sier Vige.

På testvisitt

Både kommunene Iveland, Søgne og Songdalen hadde sendt rådgivere til Kristiansand for å være med på "forskningsprosjektet". Rådgiver Eyvind Danielsen fra Songdalen har selv el-sykkel og har stort sett gode erfaringer.

— Det er veldig bra at kommunene går foran som gode eksempler og tar i bruk miljøvennlige transportmidler. I Songdalen har vi Nodelandsheia med en ufattelig bratt bakke. Der ville det gjort seg med el-sykkel, sier Danielsen.

Næringssjef i Iveland, Egil Mølland, er enig.

— Det er viktig at vi også henger med på bygda. Jeg har stor tro på bruk av el-sykkel for kommuneansatte. I stedet for å bruke bil på korte turer i kommunen, kan man kaste seg på sykkelen, mener Mølland.

— Det er forholdsvis store avstander mellom en del kommunale bygninger. Å benytte el-sykkel mellom disse vil være en god bruk, mener prosjektleder Arnfinn Håverstad i Søgne kommune.