KRISTIANSAND: — Målet vårt er å øke kundetilfredsheten. Forskning viser at passasjerene opplever ventetiden som kortere med et sanntidssystem, sier Thomas Ruud Jensen, utviklingssjef i Agder Kollektivtrafikk (AKT).

— Når man vet om en forsinkelse, gir det mulighet for å ta andre valg; ta drosje, gjøre om avtaler og liknende, tilføyer Magne Bentzen, prosjektleder for Sanntidsprosjektet.

Busstider "live"

De to leder nå arbeidet med å etablere et nytt sanntidssystem for bussene i Kristiansand, som vil gi kundene "live" oppdatering av busstidene på 30-35 bussholdeplasser i byen. I tillegg vil systemet være tilgjengelig på mobil, også for andre Nettbuss-ruter utenfor bussmetroen i Kristiansand.

— Det blir montert et datasystem i bussene, som kommuniserer via 3G. Passasjerene vil få nøyaktige ankomsttider på dataskjermer på holdeplassene og på mobiltelefonene sine, forklarer Bentzen. Han har tidligere vært prosjektleder for sanntidssystemet for bussene i Oslo og Akershus, og er nå innleid som konsulent for AKT.

Grønt lys for bussen

Det nye systemet vil også kommunisere med 11 lyskryss i byen. Når en buss kommer inn i et lyskryss, vil den få prioritet foran øvrig trafikk.

— Dette har fungert i lyskryssene i Oslo, og man har dokumentert at dette gir bussen en tidsbesparelse, forteller Jensen.

Sanntidssystemet skal være på plass høsten 2013, og har en kostnadsramme på nærmere 16 millioner kroner.

Skandalen

Skandalen fra 2003, da det ble forsøkt etablert et sanntidssystem på store bussmetrotavler i Kristiansand, kostet totalt mellom fem og 10 millioner kroner, ifølge Vest-Agder fylkeskommune. Systemet fungerte aldri, og det meste av pengene gikk tapt.

— Dette prosjektet har vi satt en strek over, påpeker Jensen. Han forteller likevel at gamle investeringer på to-tre millioner vil kunne bli "gjenbrukt". Det ble nemlig etablert strømtilgang til busstoppene, for å holde liv i informasjonstavlene. Denne strømtilgangen vil nå gi strøm til nye informasjonsskjermer.

Velger trygt produkt

— Har dere lært noe av skandalen?

— I stedet for å drive innovasjon, skal vi denne gangen kjøpe et produkt som er hyllevare, et produkt som vi vet fungerer, sier Jensen, som forteller at det innen oktober skal være valgt leverandør av systemet. Prosjektet er nå inne i en anbudsfase.

— Det finnes dusinvis sanntidssystemer i Europa. Men jeg vil tro at bare cirka fem av disse er gode nok for oss. Vi trenger et system som inkluderer funksjonalitet både på mobil og internett. Det er viktig å gjøre et grundig forarbeid og ha en god plan ved valg av system, påpeker Bentzen, som er rådgiver også for innkjøpsprosessen.

— Ser dere fram til at sanntidssystemet er etablert?

— Vi ser fram til å gi kundene en bedre opplevelse av kollektivtrafikken. Vi har mange spennende ting på gang, men dette er nok noe av det som er mest spennende, sier Jensen.

Gode erfaringer fra København

Samferdselssjefen i Vest-Agder forteller at erfaringer fra København viser at flere kjører kollektivt når det finnes et sanntidssystem.

— Torsdag var jeg sammen med folk fra Metroselskabet i København. De fortalte at innføring av sanntidssystemer har ført til at flere benytter seg av kollektivtilbudet, fortellerVidar Ose, samferdselssjef i Vest-Agder fylkeskommune, på telefon fra København.

— Fylkeskommunen er interessert i å få flere folk til å ta buss og bruke kollektivtilbudet i Vest-Agder. Derfor er det viktig å etablere et sanntidssystem, slik at passasjerene kan få informasjon om hvor lenge de skal vente. Det er viktig at det offentlige legger til rette for at passasjerene opplever komfort på hele reisen. Dette innebærer også at man blant annet etablerer skikkelige bussholdeplasser med ventebuer, slik at folk kan søke ly for regnet, understreker Ose. Han sier at det er viktig å legge til rette for både bil- og sykkelparkering ved bussholdeplassene.