Natt til mandag norsk tid startet arbeidet med å lense olje ut av det havarerte skipet Rena. Arbeidet ble stanset i flere dager på grunn av storm, men natt til mandag startet arbeidet igjen. Mer enn 20 tonn olje ble lenset, melder Reuters.

Dette skipet kan brekke

Grunnstøtt skip kan lenses for olje

Kamp mot klokken

Mannskapene som arbeider med å berge skipet kjemper en kamp mot klokken; en kamp som er delvis tapt.

Matt Watson fra selskapet Svitser, som har ansvaret for redningsarbeidet, sier til Radio New Zealand at situasjonen er prekær. Oljeutslipp er ifølge Watson uunngåelig.

— Skipet er svært, svært sykt. Hun er brukket, ødelagt, hun er på knærne. Mest sannsynlig vil mer olje lekke ut dersom været blir ille, sier han.

Sterk slagside

Det er 12 dager siden det Liberia-registrerte containerskipet Rena gikk på et rev utenfor Bay of Plenty i New Zealand.

Skipet ligger med sterk slagside på revet, og til nå har rundt 350 tonn giftig olje lekket ut.

I tillegg har rundt 70 av de mange hundre containere blitt skylt i land. Rundt 1300 sjøfugl er døde, i tillegg er både fisk funnet døde og sjødyr brakt i land for å bli renset for olje.

Giftig oljedamp

Arbeidet går tregt, blant annet på grunn av giftig oljedamp og tilstanden til skipet. Oljen er tjukk som peanøttsmør og må varmes opp for å bli flytende nok til å kunne pumpes ut gjennom slangene til lektere ved siden av skipet, skriver NTB.

Ulykken betegnes som den verste miljøkatastrofen i New Zealand på flere tiår.

Det er meldt dårlig vær med høye bølger og kraftig vind, og nå frykter redningsselskapet at skipet vil brekke i to dersom det løsner fra revet.

Kan brekke i to

Dårlig vær vil forsinke operasjonen, og i verste fall kan skipet brekke og den bakre delen, som inneholder over 1000 tonn olje, synke ned til 60 meters dyp.

— Dersom fartøyet løsner fra revet, vil tankene kunne punktere. Man aner ikke hva som kan komme til å skje hvis skipet løsner, sier Bruce Anderson, talsmann for Maritime NZ som er ansvarlig for tilsynet av skipsfartsindustrien.

Oljen har nådd om lag 60 kilometer av strendene ved forlisstedet. Tusenvis av frivillige har sammen med soldater og spesialister gjort en kjempeinnsats for å rydde strendene, som er populære blant surfere og fiskere.

Strendene ryddet

Strendene er nå så å si ferdig ryddet for den giftige oljen.

— Det føles bra nå, men vi vet ikke hvor lenge dette varer. Trusselen om forurensning vil henge over oss lenge, sier Kim Greene, som bor ved strendene som ble forurenset.

Skipets fillipinske kaptein ble i forrige uke varetektsfengslet for å ha ført skipet på en måte som forårsaket unødig risiko. Han må møte i retten onsdag.

Mediterranean Shipping Company (MSC), verdens nest største containerlinje hadde chartret skipet da det forliste. Selskapet sier at det ikke har noe økonomisk ansvar i saken, men har gått med på å yte bistand til oppryddningsarbeidet.

MSC sier at det er skipets eier, greske Costamare Shipping Inc, som har ansvaret for å redde skipet. Costamare Shipping Inc har beklaget hendelsen.