LILLESAND: Og årsaken til at svabergene mellom fylkesmann Øystein Djupedal og Arne Thomassen er hvite, er forurensing av aluminium som utvides av sulfidstein. Sulfidstein som dukket fram i mengder da E 18 ble bygd i 2008 og 2009. Nå skaper deponeringen av disse sulfidmassene store problemer, og Fylkesmannen i Aust-Agder forlanger at Statens vegvesen rydder opp. Det samme krever Lillesand-ordfører Arne Thomassen. Han kan ikke sitte rolig og se på store miljøødeleggelser i kommunen.

Fredag møttes representanter for Statens vegvesen, Fylkesmannen og Lillesand kommune for å skissere en løsning, og etter ett par timers samtaler, samt befaring, kom partene nærmere hverandre.

Deponier

Under byggingen av E 18, vedtok man å etablere fire deponier for den svært giftige sulfidsteinen. Da hadde anleggsarbeidet ført til fiskedød i bekker, og miljøkonsekvensene kom som et sjokk på mange, som Arne Thomassen uttrykte det på møtet fredag.

Det er større og mindre problemer ved alle de fire deponiene, og Statens vegvesen sliter med å nå de fastsatte utslippskrav av aluminium og andre mineraler som fylkesmannens miljøvernavdeling har satt. Under gjennomgangen fredag kom det fram at man har kontroll på utslippene fra tre av fire deponier.

Gaupemyr

Fra det største deponiet, det på Gaupemyr, er derimot situasjonen svært alvorlig. Fylkesmannen godtar at det i Stordalsbekken, som renner ut i Kaldvellfjorden kan renne ut 600 milligram aluminium. Nå renner det ut mellom 10 og 50.000 milligram fra Gaupemyr-deponiet. I tillegg er Stordalsbekken svært sur målt i ph-verdi.

Gaupemyr: Hele dette området må asfalteres for å stoppe metaller og miljøgifter fra å renne ut i Kaldvellfjorden. Foto: Christian Storjord

På møtet fredag skisserte Statens vegvesen en løsning på begge disse problemene. Så snart som mulig ønsker man å asfaltere Gaupemyr-deponiet. Dette fordi det er overflatevannet som renner gjennom sulfidsteinen som ødelegger Kaldvellfjorden. For å redde Stordalsbekken, foreslås det å montere et lutanlegg.Både Djupedal og Thomassen hyllet mot slutten av møtet tiltakene.

— Vi er tilfreds med det ansvar veivesenet viser og er optimistiske i forhold til løsning, sier Djupedal, som understreket at Fylkesmannen ikke ønsker å utsette fristen for tiltakene.

Fristen er 1. juli 2013. ## Næringstomter

Samtidig ga han uttrykk for at han har forståelse for at asfaltering av Gaupemyr-området må skje i samsvar med næringsutviklingen i området.

På deponiet etableres det i dag et større næringsområde, og Norgesgruppen er allerede i gang med å bygge et større anlegg. Gaupemyr eies i dag av Statens vegvesen og Lillesand kommune ønsker å overta. Dog ikke før avrenningsproblematikken er løst.

Problemet man står overfor er om man skal asfaltere hele deponiet, eller forsøke å tilpasse dette til næringsbyggingen. Man ønsker å unngå å komme i en situasjon der man asfalterer, og få måneder etterpå må grave dette opp for å fundamentere nye næringsbygg.

— Vi ser dette dilemmaet, og jeg kan åpne for en utsettelse av våre tidsfrister. Men miljøkonsekvensene er så alvorlig at vi primært ønsker en løsning på avrenningen i løpet av sommeren, sier fylkesmann Djupedal.