KRISTIANSAND: — Det er gode sykkelstier, veldig fint å sykle, sier Torild Olsen. Hun sykler fra Vågsbygd til jobb på UiA.
— Jeg sykler hver dag fra Grim til byen. Jeg synes det er gode sykkelforhold, om du skal øst eller vest, sier Ernst Hamre. Nært har stilt seg opp ved slottet på sykkelens dag denne uka. Forbi kommer også ei dame med en noe spesiell hybrid.
Økende antall
— Hva går denne som? Jeg vil si det er en sykkel, sier Berit Kristensen. Hun kommer fartende fra Grim på noe som er en blanding mellom en rullator og en sparkesykkel.
Vi teller henne som en syklist. Og dem blir det stadig flere av i Kristiansand. Mer fornøyde blir de visst også, i følge undersøkelsen Syklist i egen by, gjennomført av Syklistenes Landsforening. Kåringene skjer annen hvert år. I år svarte 1500 syklister på spørsmål rundt hvordan de opplever sykkelforholdene i sin by. Lillestrøm topper listen for tredje gang. Kristiansand er nummer to av tredve, men er den suverent beste storbyen.
Skryt
— Med videre forbedringer og økt sykkelbruk kan Kristiansand bli den største og beste sykkelbyen i landet, uttalte generalsekretær i Syklistenes Landsforeningen, Rune Gjøs, i forbindelse med kåringen.
— Målet må være å bli nummer én, sier Christen Egeland. Sykkelkoordinater i Kristiansand kommune har ankommet plassen ved sykkelbarometeret i sentrum på elsykkel. Tidligere i uka var han i Trondheim på prisutdelingen.
— Vi fikk kanskje mest skryt av alle. Det gikk mye på at vi er gode på vintervedlikehold, og at vi satser på en sykkelmotorvei fra Vågsbygd til Sørlandsparken, forteller han.
Ikke alt er bra
— Kristiansand har satset målrettet på sykkel i en årrekke. Det skulle bare mangle at vi får resultater, fortsetter Egeland.
— Er vi nest best? Det er jeg stolt av. Men når man kommer inn i byen er det håpløst. Det bør de gjøre noe med, sier Berit Kristensen, og forsvinner inn i håpløsheten på sparkesykkelrullatoren.