SØGNE: I tillegg til at man nå ønsker å øke planleggingstempoet har NHO og veiaksjonen, ledet av fylkesordfører i Aust-Agder Bjørgulv Sverdrup Lund, sendt brev til den nye samferdselsministeren. Der presenterer de nye trafikktall og argumenter for å bygge hele strekningen som fire felt.

— Fra regionens side har vi påpekt at "midtrekkverk-konseptet" har mange usikkerheter, både når det gjelder trafikksikkerhet, fremkommelighet og økonomi. Dette fremgår av den felles høringsuttalelse, som både næringslivet og regionale myndigheter har stilt seg bak, skriver de i brevet.

— Nå foreligger det i tillegg en helt ny analyse fra Oslo Economics som sår tvil om trafikkprognosene Statens vegvesen har benyttet på strekningen Søgne-Ålgård. Oslo Economics påpeker i hovedsak to potensielle feilkilder i beregningene fra Statens vegvesen:

For det første vil trolig befolkningsveksten i regionen være høyere enn det som ble lagt til grunn i konsekvensutredningen (KVUen). Men enda viktigere er det at KVUen ikke tar høyde for at den økonomiske veksten er ulikt fordelt regionalt.

I KVUen er det lagt gjennomsnittsberegninger for norsk økonomi til grunn. Vest-Agder og Rogaland, som er regionen som knyttes sammen av E 39 Søgne-Ålgård, har det siste tiåret hatt vesentlig sterkere vekst enn det nasjonale gjennomsnittet. Dermed underestimerer også KVU fremtidig trafikkvekst på Søgne-Ålgård, ifølge rapporten fra Oslo Economics.

Ifølge beregningene Oslo Economics har gjort, så vil man allerede i 2027 ha trafikktall på den aktuelle strekningen som tilsier firefelts vei, også mellom Mandal og Ålgård.