NY BRO: Det bygges ny gang- og sykkelbro mellom bensinstasjonene på Fidjane. Den gamle broa var for kort til at et ekstra kollektivfelt kunne passert under den. Foto: Tormod Flem Vegge
OMKJØRINGSVEI: Den midlertidige omkjøringsveien ved Fidjane ligger klar til bruk (til høyre i bildet). Når det settes trafikk på denne veien, kan arbeidet med kollektivfeltet i østgående retning starte opp for fullt. Helt bakerst i bildet ligger Breimyrkrysset. Foto: Tormod Flem Vegge

KRISTIANSAND: — Bussene vil komme seg raskere inn til Kristiansand i morgenrushet, mens de vil komme seg raskere ut av byen i ettermiddagsrushet, sier Hans Petter Nygaard, byggeleder i Statens vegvesen, Region sør.

Han snakker om effekten av de nye kollektivfeltene som nå etableres mellom Fidjane og Rigekrysset i Kristiansand. Veiarbeidet i området har pågått siden begynnelsen av juni.

Ombygging

Kollektivfeltet som nå slynger seg inn mot Shell-stasjonen, i østgående retning, vil bli forlenget helt til Breimyrkrysset. I vestgående retning etableres det et kollektivfelt fra utkjøringen ved Rigekrysset i Fidjebakken. Dette feltet vil strekke seg forbi Breimyrkrysset og stoppe et par hundre meter før Shell-stasjonen.

De nye kollektivfeltene er til sammen rundt 1,5 kilometer lange.

— I tillegg til de nye kollektivfeltene skal vi etablere 600 meter med midtrabatter, forteller Grunde Dalen, assisterende byggeleder i Statens vegvesen, Region Sør.

Det bygges en ny gang- og sykkelbro, som skal sikre forbindelsen mellom de to Shell-stasjonene. Årsaken er at den gamle broa hadde vært for kort til at et ekstra kollektivfelt kunne passert under den.

27.000 biler i døgnet

Statens vegvesen må fjerne store mengder skog og fjell for å få plass til kollektivfeltet i østgående retning.

— Fjellsikringsarbeid må til for å sikre løse steinblokker. I tillegg skal trafikken gjennom anleggsområdet avvikles, 27.000 biler i døgnet, forteller Dalen.

— Trafikken blir en stor utfordring. Vi må sørge for sikkerheten både til arbeiderne og trafikantene i anleggsområdet. Bilistene bør være oppmerksomme på hastigheten når de kjører gjennom området, understreker Espen Bakken, HMS-ansvarlig for TT-Anlegg.

For å gi plass til å sprenge ut det østgående kollektivfeltet, er det bygget en midlertidig omkjøringsvei på en strekning før Breimyrkrysset, på den tidligere gang- og sykkelveien. En midlertidig gang- og sykkelvei er plassert lengre bak i terrenget, gjennom et boligområde.

Trafikken vil bli stanset i korte perioder når sprengningen tar til.

Har fjernet lyskrysset

Lyskrysset i Breimyrkrysset, ved innkjøringen til Hellemyr, har blitt midlertidig fjernet. Dette er det eneste lyskrysset på E 18 og E 39 mellom Oslo og Stavanger.

— Vi vil vurdere hvordan trafikken utvikler seg på E39 og lokalt på Hellemyr som følge av at lyskrysset er borte. Utviklingen vil være avgjørende for om lyskrysset blir satt opp igjen. Erfaringen så langt, tyder på at det er mindre kø uten lyskrysset, forteller Hans Petter Nygaard.

Prosjektet, med nye kollektivfelt, bro og midtdelere, er kalkulert til å koste rundt 50 millioner kroner, og finansieres via belønningsmidler. Arbeidet skal være ferdig innen juni 2013.