ET AV ENDEPUNKTENE: Et av endepunktene til den nye ytre ringveien skal ligge i området ved Narviga, til venstre i bildet. Foto: Tormod Flem Vegge

KRISTIANSAND: — I første omgang trenger vi en landskapsarkitekt, en veiplanlegger, en arealplanlegger og en geolog. På grunn av utfordrende grunnforhold trenger vi nok også en geotekniker.

Nils Ragnar Tvedt, prosjektleder i Statens vegvesen, region sør, ramser opp behovet for hva han nå har behov for; en ekspertgruppe på mellom fem og sju personer. Sammen med planleder Jon Terje Ekeland, skal han organisere og gjennomføre detaljplanleggingen av den nye ytre ringveien som skal bygges i Kristiansand.

Motorvei

De to er i en tidlig fase av planleggingen av den nye veien, en firefelts motorvei med en lengde på rundt seks kilometer. Veien skal lose hovedtrafikken forbi sentrum av byen, hovedsakelig gjennom tunneler, fra Narviga til området ved Hannevikdalen/Breimyr-krysset.

— Etter hvert vil det bli svært mange involverte i prosjektplanleggingen. Vi vil benytte egne ressurser og kjøpe tjenester. Ulike fagetater fra fylket og kommunen vil bli involvert, forteller Tvedt.

Sørlandets dyreste

Kostnadsrammen på veien er på 3,5 milliarder kroner. Nye E 18 mellom Kristiansand og Grimstad kostet rundt 3,3 milliarder kroner.

— Hvis den ytre ringveien bygges som ett prosjekt, så blir prosjektet det dyreste enkeltprosjektet som noensinne er gjennomført på Sørlandet, opplyser Johan Mjaaland, avdelingsdirektør i Statens vegvesen og leder for veiavdelingen i Vest-Agder.

Tar normalt 8-10 år

I juli vedtok regjeringen at utbyggingen av veisystemet i Kristiansand skal foregå etter det ytre ringvei-konseptet, som var et av alternativene som ble utredet i konseptvalgutredningen for Kristiansandsregionen.

— Planleggingen av slike prosjekter tar normalt mellom åtte og ti år, men vi håper at planleggingstiden vil bli redusert til mellom fem og sju år. Dette er kompliserte prosesser der mange parter skal høres, sier Jon Terje Ekeland.

Flere alternativer

Nå skal selve traseen hvor veien skal legges utredes, i tillegg til endepunktene. Det vil utarbeides en rekke ulike alternativer.

— Vi må finne ut hvor mange kryss vi skal ha og hvor de skal ligge, lengden på tunnelen og lengde på broer. Dette er et kjempespennende arbeid, fordi det legger grunnlaget for veisystemet i Kristiansand i generasjoner fremover, sier Ekeland, som påpeker at alle konsekvenser av veiprosjektet vil bli utredet gjennom en konsekvensutredning.

Kongelig åpning?

En ny ytre ringvei vil løse kapasitetsproblemene gjennom sentrum av Kristiansand. I tillegg vil veisystemet bli mindre sårbart ved trafikkuhell og ulykker.

— Planleggingen blir kjempespennende. Vi gløder etter å komme i gang, påpeker Nils Ragnar Tvedt, som sier at den første planfasen, som er ferdig i 2014, vil koste rundt 35 millioner kroner.

— Når klipper den fremtidige ordføreren snora på den nye veien?

— Hvis planleggingen går bra og vi får nok penger å bygge for, kan veien kanskje stå ferdig om ti år. Det bør vel forresten være kongen som klipper snora til en vei som er så viktig for landsdelen, smiler Ekeland.