KRISTIANSAND: — Vi burde bruke penger fra oljefondet og hente inn utlendinger til å bygge ny E 39. Forresten – Ikke bare E 39. Stamveinettet som knytter de største byene sammen bør legges ut på anbud hos europeiske entreprenører, sier Robersten.

Ikke inflasjon

Dosenten, som blant annet har spesialisert seg på offentlig finansiering, er ikke i tvil om at det er god butikk å la utenlandske entreprenører ta seg av norsk veibygging - finansiert av penger fra oljefondet.

— Alle sier det vil skape inflasjon i Norge hvis vi bruker penger fra oljefondet til å sette i gang store infrastrukturprosjekter som vei og jernbane. Det er riktig, men vi unngår i stor grad denne faren dersom vi klarer å sluse pengene som brukes til utbyggingen ut av Norge, sier Robertsen.

Hjelpe Europa

Handlingsregelen som ble vedtatt under regjeringen Stoltenberg i 2001, legger sterke begrensninger på hvor mye av oljefondet som kan brukes til investeringer på norsk jord. Robersten mener likevel en utbygging drevet av utenlandske selskaper og arbeidere vil skape en vinn-vinn situasjon.

— Vi vil hjelpe det europeiske arbeidsmarkedet ved å skape flere arbeidsplasser. I tillegg vil vi få en skikkelig infrastruktur i Norge, sier Robersten.

- Men hva sier du til dem som mener dette diskriminerer norske entreprenører og strider mot internasjonale regler?

— Dette er en engangsinvestering. Hvis det er juridiske teknikaliteter som gjør at dette blir vanskelig, så mener jeg vi må endre på jusen. En kan ikke la jusen stå i veien for gode ideer, sier Robertsen.

Tydelig plass

Det norske oljefondet er i dag på 3561 milliarder kroner. Det er investert i verdipapirer og eiendom i utlandet. Det er ikke lenge siden den norske regjeringen kjøpte seg inn i to større bygninger i Berlin til en verdi av nesten tre milliarder kroner.

— Vi bør investere penger fra oljefondet i infrastruktur som er fordelaktig for næringslivet. Det er en god sak i forkant av neste års valg. Jeg synes det er merkelig at den ikke har fått en tydeligere plass på den politiske dagsorden, sier Robertsen.

Taper hver dag

UiA-dosenten understreker at han snakker om veistrekninger som gir samfunnsøkonomisk gevinst. Mindre veiutbygginger skal finansieres som i dag.

— Jeg snakker om Oslo-Stavanger, Oslo-Trondheim, Oslo-Bergen og veiene sørover mot Sverige. Det er bare å sette i gang. Hvis vi gjennomfører dette kan det sitte planleggere over hele Europa og jobbe med norsk infrastruktur. Vi taper penger for hver dag som går uten av vi bygger ut infrastruktur som gir en samfunnsøkonomisk gevinst, sier dosenten.

Får følge av kollega

Robertsen får langt på vei følge av BI-professor Torger Reve. Han sier at i en tid der aksjemarkedet går på lavgir, bør politikerne diskutere en regelendring som gjør det mulig for oljefondet å investere i lønnsomme veiprosjekter i Norge.

— Jeg utfordrer ikke handlingsregelen. Men ved å bygge vei gjennom OPS-prosjekt (Offentlig Privat Samarbeid), blir veiprosjektet et AS som oljefondet kan investere i. Da investerer fondet i veiprosjektet på samme måte som en i dag investerer i bedrifter. Veiprosjekter er noe av det mest lønnsomme å bruke penger på, så disse pengene får fondet igjen i avkastning. Aksen mellom Kristiansand og Stavanger er svært viktig å få på plass av hensyn til næringslivet i de to regionene. Offshorerelatert næringsliv står sterkest i de to regionene, og å koble sammen de to, vil åpenbart gi stor gevinst, mener Reve.

Utlandet

Han uttalte til Stavanger Aftenblad tirsdag at strekningen mellom Stavanger og Bergen viser seg å være svært samfunnsøkonomisk lønnsom. Derfor mener han at oljefondet må investere i E 39 mellom de to byene.

— Jeg har ikke gjort beregninger på strekningen mellom Stavanger og Kristiansand, men ut fra et næringsmessig ståsted, er den strekningen trolig enda viktigere å få på plass, sier Reve.

- De lærde strides om dette

Sørlandspolitikere er uenig om hvor mye penger fra oljefondet som skal brukes til å bygge vei i Norge.

— De lærde strides om dette temaet. Det er ikke for ingenting at vi har valgt å sette en grense på hvor mye av oljefondet som skal investeres i Norge. Dagens bruk av oljefondet fører til lav rente, at folk beholder jobbene og at eksportindustrien overlever, sier Freddy de Ruiter (Ap) som sitter i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité.

Arendalitten vedgår at han ikke er finansekspert, men velger å forholde seg til det majoriteten av økonomer mener er den beste modellen.

— Ikke misforstå. Vi foreslår å bruke 125 olje-milliarder til infrastruktur over statsbudsjettet. Jeg skal jobbe som bare det for å bygge vei, men det må skje i et ansvarlig tempo, sier de Ruiter.

Stortingsrepresentant Svein Harberg (H) fra Grimstad, mener E 18-utbyggingen mellom Grimstad og Kristiansand er et godt eksempel på en rask og effektiv veiutbygging.

— Jeg er positiv til å bruke mer av oljefondet på vei. Vi er for å bruke oljemilliardene til det som var den opprinnelige planen – utbygging av bærekraftig infrastruktur og økt kunnskap, sier Harberg.

Han stiller seg likevel tvilende til om det er mulig å bare hente anbud fra utlandet og dermed diskriminere norske tilbydere.

— Det forundrer meg at han foreslår det. Jeg tror ikke det er så lett å bare invitere utlendinger til å bygge vei i Norge uten at vi bryter noen regler, sier Harberg.

- Vil ikke nekte nordmenn å bygge i Norge

Leder av finanskomiteen på Stortinget har ikke tro på å sette veibyggingen ut av landet.

— Et slikt forslag er helt uaktuelt. Det blir feil for meg å nekte flinke, norske selskaper å legge inn anbud for å bygge infrastruktur i eget land, sier leder i Finanskomiteen Torgeir Michaelsen (Ap).

Komitélederen peker på at det allerede er mange utenlandske selskaper som har oppdrag med bygging og vedlikehold av norske veier. Å bruke oljefondet til å finansiere en kjapp utbygging av stamveinettet mener han vil virke utfordrende for norsk økonomi.

— Jeg har ingen tro på ideen om at utenlandske arbeidere som kommer hit for å bygge vei sender alle pengene ut av landet. De kommer til å ha et forbruk her i landet som er likt nordmenns. Dette kommer uansett til å legge press på økonomien i Norge.

Michaelsen mener økonomidosenten har ett poeng.

— Det har gått for sent med utbygging av vei og jernbane i Norge, men nå tar vi et løft. Vi har satt av 125 milliarder kroner til dette i vårt forslag til statsbudsjett. Pengene kommer, men de må komme i et riktig tempo, sier komitélederen.