KRISTIANSAND: 10. september 2010 omkom Michael Storaker (18), Thor Egil Nilsen Vårdal (18), Karen Marie Ekrem Olsen (20), Therese Daland Unosen (20). De kom over i feil kjørebane og frontkolliderte med en lastebil i Trybakken.

22. september 2010 lovet samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa i Stortinget at midtdelerne skulle sette opp i ulykkesbelastede Trybakken umiddelbart.

I vår lovet Veivesenet midtdelerne på plass i løpet av året.

Klar i oktober

Veivesenet er fortsatt i anskaffelsesprosessen. Det kom inn tre anbud på jobben med å sette opp midtdeler i Trybakken mellom Søgne og Mandal.

— Vi har innstilt på å gi anbudet til TT Anlegg. Hvis det ikke kommer klager, kan kontrakten underskrives på mandag, sier prosjektleder Rolf-Ove Lunden i Statens vegvesen.

Ett av de tre anbudene ble aldri åpnet fordi det var feil merket. Det andre anbudet var fra Transport og Anlegg i Mandal, og var på 8,2 millioner kroner - 700.000 rimeligere enn TT Anlegg sitt anbud som er innstilt.

— Grunnen til at det rimligste anbudet ikke er innstilt, skyldes at det ikke oppfyller de kvalifikasjonskrav som ble stilt til selskapene i konkurransegrunnlaget, sier Lunden.

Utfordringer

Midtdeleren skal lages etter modell av dem som allerede finnes i Grimstad-området. Det vil si av stål.

Det største problemet har imidlertid vært kurvene og tverrsnittet på veistrekningen. De måtte beregnes på nytt.

I tillegg blir ca halvparten av bakken to-felt vei istedet for tre felt som i dag.

— I den første svingen heller veibanen inn mot midten. Vi endrer helningen, slik at den blir så slakk som regelverket kan tillate. Vi har vært bekymret for at tungtransport, hvis de får problemer på glatta, kan komme til å skli inn mot midten av veibanen. Derfor har vi redusert helningen, sier Lunden.

— Hvordan dette vil fungerer i praksis vet vi ikke før vinteren kommer, sier prosjektleder Rolf-Ove Lunden i Statens vegvesen.