KRISTIANSAND: I går vedtok formannskapet å utlyse ny konkurranse om gang— og sykkelbro over Otra, mellom Kjøita og Kvadraturen.

– Det er mange gode grunner til å bygge denne broa. Den ene er å knytte universitetet og byen tettere sammen, dessuten er det veldig press på Lundsbroa, der trafikken av gående og syklende har økt veldig, uttalte Aase G. Paulsen (Ap).

Arkitektfirmaet KHRAS vant i 2002 kommunens arkitektkonkurranse med prosjektet «Linjebuen». Men denne er nå skuffelagt, som følge av prislappen på 65 millioner kroner for den 186 meter lange stålkonstruksjonen.

Sykkelbroa over Otra skrinlegges

Deler av broa skal finansieres gjennom bompenger, men i 2008 sa bystyret nei til å bevilge 40 millioner for å få fullfinansiert den spektakulære broa.

20-30 millioner

Siden har flere entreprenører rynket på nesa overfor kommunen, da de mener prisen stinker. Blant annet vises det til Herkulesbroa i Skien, som nylig ble bygd for om lag 15 millioner kroner.

– Jeg antar at dersom en velger en tilsvarende bro over Otra, vil kostnaden ligge på mellom 20 og 30 millioner, uttaler avdelingsleder Per Kjelsaas i ingeniørvesenet til Fædrelandsvennen.

Det skal fortsatt være 27 millioner kroner i udisponerte bompengemidler til myke tiltak. Flertallet i formannskapet håper å slå kloa i en del millioner, mens mindretallet mente det ville være grådig.

– Vi i KrF mener det vil være feil å prioritere denne broa, fordi det går ut over andre prosjekter i regionen, forklarte gruppeleder Arvid Omdal, og påkalte umiddelbart motpartens vrede. De mener det knapt finnes viktigere gang-/sykkelprosjekt i distriktet.

– Jeg er veldig skuffet over KrF, som ikke ser verdien av broa for 8000-10.000 studenter, samt signaleffekten. Se bare på andre byer; Drammen, Bilbao og Trondheim. Det koster penger, men klart vi kan finne en billigere løsning, mente Høyres gruppeleder Hans Otto Lund.

Enklere bro

Med åtte (H, Ap, V) mot fem (KrF, Frp, Pp) stemmer vedtok formannskapet at det arbeides videre med ny brokonkurranse, helst i samarbeid med et privat utviklingsselskap.

Det skal ifølge kommunen være sterke utbyggingsinteresser på Kjøita som er interessert i å forsere byggingen. Teknisk direktør Ragnar Evensen poengterte at broa er svært viktig og vil gi et løft for byen.

– Bare ved å bruke enklere fundamentering og én søyle i elva, vil kostnadene reduseres betydelig. Linjebuen var jo lagt fritt, opplyste Evensen.

Han anslo at byggingen kunne komme i gang i 2014/15, etter at broa har eksistert i kommunale planer siden 1994. – Visse estetiske minstekrav vil vel bli stilt, kom det tørt fra ordfører Arvid Grundekjøn (H) i det debatten ble avsluttet i går.