KRISTIANSAND: – Jeg bor på Grim og jobber på National Oilwell Varco. Jeg har vurdert å begynne å sykle til jobb, sier Figurado til fvn.no.

Familiefaren ble møtt av en engasjert ordfører i Kristiansand, Per Sigurd Sørensen (H), da han svingte inn i parkeringsanlegget på Slottet mandag morgen. Sørensen sto klar med et smil, «Jeg kjører grønt»-brosjyre og ti gratis klipp på bussen. Oppfordringen til Figurado var å la bilen stå hjemme oftere.

GIR RESULTAT: Ordfører Per Sigurd Sørensen og miljøvernsjef Øystein Holvik kan glede seg over at bussbruken økte med tre prosent i årets sju første måneder i Kristiansand sammenlignet med fjoråret. FOTO: JON ANDERS MØLLEN Foto: Jon Anders Møllen

– Verdt et forsøk – Jeg må innrømme at jeg verken bruker sykkel eller buss særlig ofte. Kanskje det er verdt å gi bussen et forsøk, sier Figurado.

Kampanjeleder Bjørne Jortveit mener statistikken viser at kommunens tre miljøkampanjer gir resultater.

– I de sju første månedene i år steg bussbruken med tre prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Samtidig var det en reduksjon i biltrafikken med omkring én prosent, sier Jortveit.

Tallene for biltrafikken hentes imidlertid inn fra bomstasjonen i Kristiansand. Som kjent ble det i fjor noe dyrere å kjøre inn til Kristiansand sentrum. En mulig årsak?

– Jo, prisøkningen slår nok fortsatt litt inn, medgir Jortveit.

– Valgkamp?

De fleste morgenbilistene stoppet opp og slo av en kort prat med byens ordfører. Men med en stadig mer intens valgkamp rullende i bakgrunnen, trodde nok enkelte at Sørensen var på stemmesanking.

– Han var ikke interessert nei, kommenterte Sørensen da en bilist brummet av sted før ordføreren fikk gitt fra seg 10 gratis klipp på bussen.

– Betinger gaven at jeg stemmer Høyre, kommenterte en annen.

UNNTAK: Marie Refsnes bruker sykkelen til jobb omtrent hver dag. I dag var et unntak da hun hadde ærender etter jobb. Her får hun ti gratisturer med bussen av ordfører Per Sigurd Sørensen. FOTO: JON ANDERS MØLLEN Foto: Jon Anders Møllen

Marie Refsnes bor på Lund og sykler stort sett hver dag til jobb. I dag ble et unntak da regnet plasket ned i morgentimene og hun hadde ærender etter arbeidsdagens slutt.– Jeg bor på Lund og jobber i sentrum. Med så kort avstand til arbeidsplassen er sykkel det beste alternativet, sier Refsnes.

– Norges beste sykkelby

Årets «Jeg kjører grønt»-aksjon er den femte i rekken siden aksjonen startet opp i 2007. I fjor ble et rekordår da over 4000 personer i Stor-Kristiansand signerte avtale.

– Ingen kommuner i landet kan vise til lignende resultater. Kristiansand er Norges beste sykkelby, sier en tydelig stolt miljøvernsjef, Øystein Holvik.

Som en ekstra gulrot lokker kommunen med konkurranse om gratisbilletter til premieren på West Side Story i Kilden i februar.

– Hos en del bedrifter går det sport i hvem som sykler mest til jobben. Sånt er moro, sier Holvik.

Tiltak på gang

Ifølge miljøvernsjefen har kommunen flere tiltak på blokka som skal bedre sykkelforholdene ytterligere for dem som velger tohjulinger i trafikken.

– Den nye Vågsbygdveien får separat sykkel— og gangvei av nyeste standard. I Oddernesveien er sykkeltraseen noe forvirrende for syklister. Det skal vi gjøre noe med. I tillegg vil vi bygge miljøskjerm langs Varoddbroa, Narviksbakken og Vesterveien, lover Holvik.

Per Thomas Skaanes sykler daglig langs Vesterveien på vei til jobb i sentrum. For han er det ikke noe alternativ å bruke bilen til jobb.

– Jeg sykler hele året. Det er åtte kilometer fra Andøya til sentrum. Det går fortere med sykkel. Dessuten sparer jeg miljøet og får meg litt god trim om morgenen. Bilen bruker jeg minst mulig, sier Skaanes.