— Vi opplever for tiden feil på vårt mobilnett. Det kan tyde på at det er en større fellesfeil som rammer flere landsdeler og vi venter fortsatt på info rundt dette. Vi vil komme med oppdatering fortløpende etterhvert som vi får mer informasjon. Vi beklager meget ulempene dette medfører, skriver Telenor på sin Facebook-side.

Aftenposten.no - som har Telenor-abonnement - kom ikke gjennom til noen av Telenors pressekontakter på telefon fredag ettermiddag.

Håper på rask løsning

Men dekningsdirektør Bjørn Amundsen opplyser per mail at det dreier seg om en feil på en server, som oppsto klokken 12:21 fredag.

— Vi håper feilen blir raskt løst, skriver Amundsen til Aftenposten.no klokken 14.35 fredag ettermiddag. I mellomtiden er det sterk begrensning på fremkommelighet på SMS og mobil tale, mens data og fastnett ifølge Telenor ikke er berørt.

Amundsens opplyser at Telenor først hadde problem med datatrafikken i mobilnettet, men løste dette med en omstart av en server. Det skapte dessverre problemer for tale og SMS. Problemene har ikke noe med flommen å gjøre, ifølge Amundsen.

- Svært uheldig

Post- og teledirektør Willy Jensen er selv rammet av mobilfeilen.

— Dette er svært uheldig. Jeg er selv på reise og plaget av situasonen. Fastnettet virker og det er derfor ikke kritisk for liv og helse. PT er skuffet over manglende stabilitet i mobilnettet, sier han til Aftenposten.no.

Også på Telenors Facebook-side renner det inn med kommentarer fra frustrerte kunder som er lei ustabilt nett.

Telenor varslet i månedsskiftet selskapet ikke utelukket at kunder kunne oppleve manglende dekning og forstyrrelser under samtaler med mobiltelefon i forbindelse med at flere basestasjoner i Oslo og Asker skal modernisereres i løpet av juni. Men dagens problemer rammer store deler av landet.

- NetCom fungerer

Feilen rammer også andre mobiloperatører som benytter Telenors nettverk, for eksempel Ludo, Talkmore, Xito,Telipol og Ventelo Privat.

Også på NetComs Facebookside rapporterer flere om feil. Men ifølge kommunikasjonssjef i NetCom, Øyvind Vederhus, har selskapet ikke oppdaget feil på deres nett.

— NetComs mobilnett fungerer som normalt. Derimot vil våre kunder dessverre oppleve problem med å ringe til kunder med Telenor-abonnement, og ikke komme gjennom på grunn av feil i Telenors nett, skriver Vederhus i en mail til Aftenposten.no.